Vänsterpartiet i Region Västmanland

Heidi-Maria Wallinder & Felicia Granath
Foto: Linda Eliasson

Sedan valet 2018 är Vänsterpartiet i opposition i regionen. Denna mandatperiod har vi sex platser i regionfullmäktige och två regionråd i opposition: Heidi-Maria Wallinder (gruppledare) och Felicia Granath.

Alla har rätt till en bra och tillgänglig sjukvård som är anpassad efter den enskildes behov. Vänsterpartiet värnar en vård som finns där i alla delar av livet och som är tillgänglig över hela landet. I ett rättvist Sverige ges vård efter behov, inte först till den som har en privat sjukvårdsförsäkring.

I Västmanland finns vi representerade i nästan alla nämnder och försöker driva politiken åt vänster. En gång om året lägger vi en skuggbudget för att visa hur vi hade gjort om Vänsterpartiet hade styrt i Region Västmanland. 2024 såg den ut såhär: Regionplan och budget för 2025-2027. Resten av året är vi ute och kampanjar med Vänstern i vården, synar det högerledda regionstyret och skapar opinion för en bättre och mer solidarisk sjukvård.
Regiongruppens arbete bygger på det regionpolitiska program som togs fram av Vänsterpartiet Västmanlands medlemmar inför valet 2022. Läs det här: Regionpolitiskt program

Här kan du läsa de motioner och interpellationer vi lagt/ställt i regionfullmäktige:

Motioner 2022-2026
Interpellationer 2022-2026

Här finns samlade debattartiklar från både riksdagsledamöter och regionpolitiker:

Debattartiklar 2022-2026

Vill du veta vad vi gjort tidigare?
Vi har försökt samla motioner, interpellationer och debattartiklar från tidigare i ett arkiv. Allt finns självklart inte med och vi jobbar hela tiden på att uppdatera arkivet.
Här finns det: