Regionpolitik

Livet i oppositionskorridoren går sin gilla gång.

Vi har fullt sjå att protestera mot alla knasiga förslag som kommer från styret M, KD och L med stöd av SD. De har lagt ett förslag om att införa Vårdval vaccination. Alla vuxna västmanlänningar ska kunna välja bland olika utförare för att få sprutor mot t ex influensa och Covid-19. Vad nu det ska vara bra för.

Idag röstade regionstyrelsen igenom att Region Västmanland ska täcka hälften av underskottet för Nya Västerås Flygplats både för 2022 och 2023. Totalt handlar det om cirka 20 miljoner kronor som kunde ha gått till sjukvård eller förkortad arbetstid, i stället för till en flygplats på fallrepet. Vi var det enda partiet som röstade nej till den här miljonrullningen.

En annan het fråga som har kommit upp är höjda egenavgifter för hörapparater. För den som får uppladdningsbara hörapparater med laddare kommer det att kosta 2 200 kronor, vilket är den högsta avgiften i landet. Det kan vi inte heller ställa oss bakom, eftersom det är ett nödvändigt hjälpmedel för att hörselskadade ska ha samma förutsättningar som andra.

Men vi är inte bara motvalls utan lägger givetvis även egna förslag. Vi vill t ex erbjuda riktade hälsosamtal till alla 40-åringar och att avgiften för tvångsvård ska tas bort. Vi har så smått börjat arbeta med vår regionplan och budget som ska vara klar i slutet av maj. Tills dess behöver vi ta ställning till om vi ska hålla fast vid vår skattehöjning på 15 öre med tanke på det ekonomiska läget, om skatten behöver höjas ännu mer, eller kanske inte alls.

Heidi-Maria Wallinder

Gruppledare och oppositionsråd (V)

(den här texten figurerade i Vänsterpartiet Västmanlands nyhetsbrev mars 2023)