Debatt

Debatt: Jämlikhet är värt att demonstrera för

Med skavsår efter ansiktsmasker, ryggont efter att ha städat våra sjukhus och med kamp för sin arbetsmiljö på bussarna har yrkesgrupper som vårdpersonal, lokalvårdare, busschaufförer med många fler yrkesgrupper burit oss under kristid. Krisen har med all tydlighet visat oss vilka yrkesgrupper som är samhällsbärande.

Nu är det hög tid att bygga ett Sverige som kan stoltsera med jämlikhet där de av oss som bär samhället blir belönad för sitt arbete. Det handlar om att uppvärdera de samhällsbärande yrkena. Men också om att bygga ett jämlikt samhälle där våra behov styr snarare än marknadsmekanismer. I vårt land ska undersköterskans son gå i samma skola som överläkarens dotter. Det ska inte spela någon roll om du växt upp med silversked i mun eller behövt vara på nattis när mamma arbetar natt. Om du blir sjuk ska du få vård på samma villkor, skolan ska vara bra oavsett var du bor. Detta samhälle vill vi bygga för att vi vet att ett jämlikt samhälle är ett bättre samhälle.

Sedan slutet på 80-talet har vi sett en aggressiv nedmontering av det jämlika samhälle som vi gjort oss kända för. Lönenivåerna för svenska löntagare har minskat drastiskt i relation till det som Sverige producerar, vår BNP. Faktum är att i relation till Sveriges produktion så är lönenivån nu i nivå med lönenivån i början på 1900-talet, tiden innan första världskriget. Storföretagen och politiker till både höger och ”vänster” applåderar vårdarbetare under kris, men när frågan om löner och arbetsvillkor lyfts blir det tyst.

Det har skett ett systemskifte. Sverige som tidigare gjort sig världskänt med det generella välfärdssystem vi byggt upp ser nu hur internationellt riskkapital och marknadsmekanismer verkar i vår välfärd. Svensk höger och delar av socialdemokratin använder Sverige som ett marknadsexperiment, som enda land i världen tillåter vi riskkapitalbolag att plocka ut skattepengar som vinst. Svenskt näringsliv driver nu på för en utökning av privata vårdförsäkringar som tecknas privat eller som löneförmån från arbetsgivaren. Beredskapslagren monteras ner och Apoteket säljs ut. Sen frågar vi oss varför vi inte var förberedda när krisen kom?

Det jämlika samhället är ett starkt samhälle. Därför vill vi sätta stopp för de privata sjukvårdsförsäkringarnas skapande av en vip-kö till svensk sjukvård. Vi vill också sätta stopp för de företag som gratisåker på våra skattepengar och plockar ut miljoner i vinster. Om vi ska bygga upp den gemensamma välfärden igen måste vi också driva verksamheten gemensamt. När vi gör det tillsammans står vi starka i både kris och vardag.

Vänsterpartiet är inte ett parti bland alla andra. Vi kan lova att vi gör och ska göra allt vi kan för att ta strid för dig och dina villkor i kommun- och regionfullmäktige. Men för att förändra samhället behöver vi göra det tillsammans. För att du ska få den lön du förtjänar, för att välfärden ska utformas efter behov istället för vinstintresse, för att vi ska ha en planet som våra barn kan växa upp på behöver vi göra det tillsammans. Första maj är ett bra startskott för detta, att engagera sig fackligt, prata med sina kollegor och ta strid för dina rättigheter. I år blir det inget vanligt demonstrationståg. Men jämlikhet är värt att demonstrera för.

Fredrik Stockhaus, distriktsordförande Vänsterpartiet Västmanland

Johanna Ritvadotter (V), gruppledare Region Västmanland