Färre aktörer nödvändigt för effektiv regionaltrafik

tågPendling i Mälardalen. En fungerande regional tågtrafik kräver ett sammanhållet system med gemensam planering och färre aktörer. Därför bör det övergripande ansvaret för fjärrtrafiken läggas på staten samtidigt som SJ får ensamrätt på strategiska sträckor, skriver företrädare för Vänsterpartiet på DN Debatt Stockholm.

Pendling i Mälardalen. En fungerande regional tågtrafik kräver ett sammanhållet system med gemensam planering och färre aktörer. Därför bör det övergripande ansvaret för fjärrtrafiken läggas på staten samtidigt som SJ får ensamrätt på strategiska sträckor, skriver företrädare för Vänsterpartiet på DN Debatt Stockholm.

Allt fler pendlar allt längre. De senaste 15 åren har det regionala resandet över länsgränserna ökat kraftigt.

Människors val av arbete, bostads- och studieort styrs i stor utsträckning av tillgången till goda kommunikationer. En väl fungerande regional tågtrafik bidrar därmed till regionens utveckling genom att säkra tillgången till kompetent arbetskraft och förbättra tillgängligheten till specialiserad samhällsservice, såsom vård och högre utbildning.

Vänsterpartiet vill därför se en framåtriktande trafikplanering som möter framtidens resandebehov och knyter samman hela regionen runt Mälaren med Östergötland och Dalarna.

Den regionala tågtrafiken bedrivs i dag av en rad olika aktörer. SJ står i huvudsak för den länsöverskridande trafiken, medan respektive länstrafikbolag ansvarar för den lokala. Utöver den regionala trafiken för arbets- och vardagsresor finns också privata företag som framför allt vänder sig till sällanresenärer.

När kollektivtrafiken nu öppnats för konkurrens finns risk att denna trafik ökar på bekostnad av den regionala nyttotrafiken.

En fungerande regional tågtrafik kräver ett sammanhållet system med en gemensam planering. I dag påverkas den regionala tågtrafiken negativt av fjärrtrafiken. För att säkerställa stabila förutsättningar för den regionala tåg­trafiken vill vi att:
• det övergripande ansvaret över fjärrtrafiken ska åligga staten.
• SJ:s avkastningskrav måste slopas och bolaget ges trafikeringsansvar och ensamrätt på strategiska sträckor.

Schweiz är ett av de länder som rankas högst när det gäller tågtrafik och kvalitet. Detta uppnås tack vare en hög grad av samordning mellan nationell, regional och lokal kollektivtrafik.

En bidragande orsak till Schweiz goda kvalitet på spårtrafiken är att den i huvudsak bedrivs av en enda aktör. Det statligt ägda bolaget SBB ansvarar för lejonparten av såväl persontrafik och godstrafik som järnvägsinfrastrukturen. Därmed skapas ett väl sammanhållet system, som står i bjärt kontrast till Sveriges uppsplittrade spårtrafik. Mellan våra olika trafiksystem finns vattentäta skott där samordningen mellan tidtabeller och biljettsystem är närmast obefintlig.

En gemensam tågplan har tagits fram av Mälab, som är ett samarbetsorgan för länen i Mälardalen samt Östergötland. Planen omfattar hela den regionala trafiken efter 2017, då Citybanan öppnar för trafik och samverkansavtalet med SJ löper ut. Om planen blir verklighet innebär det ett tåg i timmen som bas och halvtimmestrafik i rusningen.

Mälabs tågplan är ett steg i rätt riktning, men är tyvärr otillräcklig för att skapa ökad integrering och stabilitet i den regionala tågtrafiken. Vi vill att den beställning som Mälab föreslår ska utformas som ett sammanhållet system med en aktör. Vi föreslår även att egen regi tas med som ett alternativ.

Dagens system med upphandlad trafik och fritt marknadstillträde är dömt att misslyckas. Även om förutsättningarna delvis skiljer sig åt så finns mycket att lära av Schweiz, till exempel att färre aktörer på spåren är bättre än fler.

All tågtrafik måste präglas av kvalitet, tillförlitlighet och långsiktighet. En effektiv och välorganiserad tågtrafik är en förutsättning för en fungerande arbetsmarknad och en hållbar tillväxt i Stockholm–Mälarregionen.

Gunilla Roxby Cromvall (V), gruppledare och ledamot i trafiknämnden i Stockholms län
Jonas Andersson (V), ledamot i trafiknämnden i Östergötlands län
Kenneth Lantz (V), distriktsordförande och ersättare i kollektivtrafiknämnden i Örebro län
Maud Ekman (V), gruppledare i landstinget i Sörmlands län
Siv Holma (V), ledamot i riksdagens trafikutskott
Stig Henriksson (V), kommunalråd i Fagersta kommun och vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västmanlands län
Sören Bergqvist (V), landstingsråd i Uppsala läns landsting

Dela den här sidan:

Kopiera länk