Ni öppnade porten men slog igen en annan!

INSÄNDARE 2010-06-11

Landstingsstyrelsens ordförande moderaten Tomas Högström (FP den 9/6) slickar i sig all ära för det nya avtalet med dalalandstinget. Det nyligen påskrivna avtalet är bra för norra delen av länet och onekligen ett fall framåt i samarbetet. Högström skriver vidare att det var hans borgerliga alliansmajoritet som öppnade ”dalaporten”. Visst är det så men samtidigt ska vi ha klart för oss att genom kommersialisering av närsjukhuset i Fagersta slog ni igen porten för ett ännu bättre och framförallt långsiktigt och hållbart vård- och omsorgssamarbete landstingen och de aktuella kommunerna emellan.

Är det någonting vi behöver i hjärtat av Bergslagen så är det långsiktigt och fördjupat samarbete mellan vårdgivare över länsgränsen. Kommunerna i regionen har gått på den fruktbara vägen många år.

En kommersiell vårdgivare med sina fullt förståeliga intressen mitt i allt detta omöjliggör utveckling mot en gemensam huvudman för vården i regionen enligt förslag från Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Ibland är det så att det som är bra för stunden sätter stopp för någonting som har potential att bli ännu bättre och hållbart på sikt.

Juha Rundgren (V), Norberg

Landstingsråd i opposition