S och V kräver skärp insyn i vårdcentralernas ekonomi

PRESSMEDDELANDE 2010-06-08

Skattebetalarnas pengar ska gå till vård och inte till privata vinster.
Det kräver Denise Norström (S) och Juha Rundgren (V) oppositionslandstingsråd i Västmanland, med anledning av SvT:s rapportering om att ägare till privata vårdcentraler i Västmanland gör mångmiljonvinster.
– I flera år har vi krävt att all landstingsfinansierad verksamhet, oavsett om den drivs privat eller i landstingets regi, ska redovisa hur skattebetalarnas pengar används, men det har den moderatledda alliansen röstat emot, säger Denise Norström (S).

Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill ha skärpta krav på kvalitet och insyn. Det ska vara möjligt att göra jämförelser mellan verksamheter, oavsett om de drivs privat eller av landstinget.

– Det är inte rimligt att ägarna till vårdcentralerna kan göra sig stora vinster, samtidigt som det är problem med att komma fram på telefon eller få en tid på vårdcentralen. Det här har varit ett känt problem i flera år och ändå har majoriteten inte gjort någonting för att komma till rätta med det. Majoriteten duckar och vågar inte ta i frågan, säger Juha Rundgren (V).

Förutom krav på insyn och kvalitet, vill Socialdemokraterna och Vänsterpartiet att ersättningen till vårdcentralerna görs om så att de som har många patienter med sämre hälsa får mer pengar. De vill också ge mer till dem som arbetare förebyggande och folkhälsoinriktat.

– Ett absolut krav är att det måste bli lättare att komma i kontakt med vården. I dag är det stora skillnader mellan vårdcentralerna i Västmanland, säger Denise Norström (S).

För ytterligare kommentarer kontakta oppositionslandstingsråden:

Denise Norström (S) 070-5130018 eller Juha Rundgren (V) 070-2846030

För att se de nämnda inslagen: