S och V backar: vill behålla pensionärs- handikapp och barn o ungdomsråd. Föreslår utredning och utveckling

PRESSMEDDELANDE 2010-04-31

Med anledning av den debatt som uppkommit och hur illa majoriteten skött ärendet, vill s-v-gruppen i landstinget behålla pensionärs- handikapp- barn o ungdomsråden och utveckla dem.
I stället för att gå med på att de i dagsläget tas bort, föreslås istället att den framtida verksamheten ska utredas i början av nästa mandatperiod för att breddas och utvecklas.

Till dagens landstingsstyrelse menar Socialdemokraterna och Vänsterpartiet:

Vi har tagit till oss av den starka kritik som framkommit mot förslaget att lägga ner pensionärs- handikapp- och barn- och ungdomsråden. Den uppkomna situationen, att ärendet inte har hanterats på ett bra sätt av majoriteten och förankrats med berörda grupper gör att vi inte är beredda att fatta besluta om att avskaffa råden.

På riksplanet har det uttryckts både från förra regeringen och den nuvarande att råd av det här slaget har en viktig funktion.

Vi anser att råden bör utvecklas för att verkligen bli en demokratisk kanal mellan landstinget och pensionärer, funktionshindrade, ungdomar och andra grupper, men att lägga ned råden är inte rätt väg att gå. Det behövs ytterligare kommunikation tillsammans med berörda organisationer och andra.

Vi yrkar på

att det i början av nästa mandatperiod tillsätts en utredning om hur verksamheten kan utvecklas till att bli ett levande forum för demokrati. I utredningen bör ingå representanter från olika pensionärsgrupper, funktionshindrade, barn- och ungdomar. I utredningen bör också ingå andra grupper som idag inte är representerade i råden, exempelvis invandrargrupper och HBT-grupper.

Vi anser att det är utskotten som ska ha ansvar för denna verksamhet i framtiden.

Denise Norström (S) & Juha Rundgren (V)