Debattartiklar

Vänsterns klimatnätverk: Vi män borde göra som kvinnorna gör

DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I VLT 10-02-09

Billobbyn genom Jessica Alenius vinklar SCB:s statistik för att passa Bil Swedens syften.

Först berättar hon om att 85% har tillgång till bil,detta betyder inte enligt mig ett eget bilinnehav,utan kan mycket väl vara lån av familjens,släktens,bilkooperativets bil eller hyrbil.Sen kommer procentsiffran om sambos med barn kontra ensamstående kvinnor med eller utan barn,där sambos med barn är ”vinnarna”. Detta faktum beror enligt mitt sätt att läsa statistiken på antal inkomster i hushållet som givetvis påverkar förmågan till bilinnehav.

Att kvinnor reser mer kollektivt än män är säkert ”jobbiga” fakta för Billobbyn,men är inget påstående utan grundat på fakta.

Det är inte alls få kvinnor(eller män) som kan nyttja kollektivtrafiken för att exempelvis hämta/lämna barn på dagis utan det kräver bara lite bättre planering samt en tätare kollektivtrafik med flera linjer.

Genusperspektivet berättar för oss män att vi behöver ta efter kvinnorna,som går,cyklar eller åker kollektivt,dom är ju ett föredöme.

Transportpolitiken borde,enligt mig,enbart satsa på kollektivtrafiken/cykelbanorna för ett långsiktigt hållbart/klimatneutralt transportsystem utan bilberoende.

Bilkooperativen har också en given plats för dom som i vissa fall ”måste” nyttja bilen.

Lars Pettersson

Vänsterns Klimatnätverk