S+V: Visst har Andersson fått signaler

DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I VLT 2010-02-06

I VLT den 29 januari säger det ansvariga sjukvårdslandstingsrådet Birgitta Andersson (C) att hon inte har fått några signaler om läget på kirurgkliniken. Det kan inte stämma.

Enligt artikeln har hon inte ”uppfattat att det skulle vara några stora problem” just där. Två dagar tidigare, på landstings-styrelsen, den 27 januari var det allvarliga läget på bland annat kirurgkliniken uppe för en lång diskussion. Det var när punkten som handlade om de olika divisionernas uppdrag och åtaganden och de förändrade ekonomiska ramarna skulle behandlas. Från oppositionen krävde vi att ärendet skulle återremitteras. Vi från Socialdemokraterna och Vänsterpartiet vill att alla i landstingsstyrelsen ska få höra hur cheferna inom varje division, kirurg, medicin, diagnostik, närsjukvård och konsult och service, ska klara av att leverera en säker sjukvård med hög kvalitet utifrån de ekonomiska ramarna. Ärendet kommer upp igen på landstingsstyrelsen i början av mars. Så vi kan inte förstå hur Andersson kan påstå att hon inte har fått några signaler om läget på kirurgkliniken. Vi från oppositionen har fått ta emot många samtal från orolig och upprörd personal både från Centrallasarettet i Västerås och andra delar av sjukvården i länet. Det vore ju konstigt om inte det ansvariga sjukvårdslandstingsrådet också har nåtts av kritiken. Från oppositionen ser vi mycket allvarligt på läget och undrar när majoriteten ska visa handlingskraft. När ska de tala om hur de ska klara av att sänka de ekonomiska ramarna till sjukvården och samtidigt garantera den medicinska säkerheten? Därtill kommer löften om bland annat närakuter i Sala och Fagersta som Alliansen har lovat att infria i år.

Juha Rundgren (V)

Denis Norström (S)