Debattartiklar

Ny fastighetsskatt skapar rättvisa på bostadsmarknaden

Moderaterna angriper i sin debattartikel i VLT 20/10 det rödgröna förslaget på en ny, rättvis fastighetsskatt. Under den nuvarande mandatperioden har regeringen tagit bort fastighetsskatten och ersatt den med en avgift. Resultatet av detta har blivit att vanliga småhusägare betalar ungefär lika mycket som tidigare, medan de med lyxvillor fått kraftigt sänkt skatt. Moderaterna kallar det ”ett historiskt steg för ökad rättvisa”, men i själva verket är det ett system som bara gynnar de rika.

Moderaternas argumentation bygger på påståendet att människor inte hade råd att behålla sina hus på grund av fastighetsskatten. Detta är inte sant. Redan tidigare fanns ett skydd som gjorde att inget hushåll behövde betala mer än 4 procent av sina sammanlagda inkomster i fastighetsskatt. En villaägare med en inkomst på 20 000 kr betalade därför aldrig mer än 800 kr/ månad i fastighetsskatt. I vårt nya förslag på fastighetsskatt vill vi dessutom utöka skyddet så att det täcker fler, till skillnad för den högerledda regeringen som bara har begränsningar för pensionärer.

Det rödgröna förslaget innebär att en fastighetsskatt införs för villor med ett marknadsvärde över 6 miljoner kronor. Den siffra som moderaterna tillskriver oss i sin debattartikel är således felaktig.

Genom att beskatta lyxvillor kan vi sänka skatten på hyresrätter. Hyresrätten är en oerhört viktig boendeform för många utan egna stora ekonomiska tillgångar. Alliansen har, bland annat genom en skev utformning av ROT-avdraget, missgynnat hyresrätten som boendeform.

Med vår politik uppmuntrar vi till att det byggs fler hyresrätter och att hyrorna hålls på en rimlig nivå. Det är en politik som möjliggör för alla, även de utan stora ekonomiska tillgångar, att leva ett fritt och självständigt liv.

Det är vad vi kallar rättvisa!

Kent Persson (V)

Riksdagsledamot