Rödgröna om Tjänstedirektivet: regeringen urholkar återigen svenska modellen

Idag justerade riksdagens Näringsutskott regeringens förslag om att införa det så kallade Tjänstedirektivet i Sverige. Förslaget syftar till att underlätta tjänstehandel mellan EU:s medlemsstater. Men regeringens förslag innebär bland annat att utländska företag som är i Sverige tillfälligtvis inte behöver förhandla med svenska fackföreningar i Sverige. Genom att tvinga svenska fackföreningar att åka till andra EU-länder om man vill förhandla om avtal, schysta löner och anställningsvillkor eller arbetsmiljö, undergrävs den svenska modellen. Det menar Socialdemokraterna, Miljöpartiet de Gröna och Vänsterpartiet i en gemensam motion.

– Vi vill ha en rörligare – inte en rörigare – arbetsmarknad. Tjänstedirektivet kan bidra till ökade möjligheter för svenska företag och nya jobb i den viktiga tjänstesektorn. Tjänsteexporten inom EU har en stor potential att växa. Tjänstedirektivet kan bidra till ökad rörlighet och integrering av tjänstesektorn i EU. Det är av stor betydelse för ökad konkurrenskraft, tillväxt och nya jobb i Sverige och övriga EU. Men för att handeln med tjänster skall fungera är det viktigt att olika länders modeller på arbetsmarknaden respekteras. Regeringens förslag påverkar arbetsrätten och bidrar till förnyad oklarhet om kollektivavtalens ställning, säger Carina Adolfsson Elgestam (S), ledamot i Näringsutskottet.

– Regeringens linje innebär att fackföreningarnas rätt till förhandling kränks. Detta riskerar hela kollektivavtalsmodellen. Det måste även fortsättningsvis finnas en behörig företrädare för utländska företag och näringsidkaren på plats i Sverige som är behörig att förhandla med facket. Det är inte rimligt att svenska fackliga företrädare måste åka till andra EU-länder för att förhandla om löner och arbetsmiljö varje gång ett utländskt företag är här tillfälligt. Detta är avgörande för att kollektivavtalsmodellen ska fungera i praktiken, säger Per Bolund (MP).

– Återigen ser vi hur högerregeringen säger sig värna den svenska arbetsmarknadsmodellen, men agerar i rakt motsatt riktning. Med de små stegens tyranni undergrävs den svenska modellen för schysta löner och villkor. Vi föreslår därför att det även framöver ska vara praktiskt möjligt för fackföreningarna att förhandla med de utländska företag som bedriver verksamhet i Sverige. Det måste tydligt framgå att arbetsrätten inte ska påverkas, säger Kent Persson (V).

Kontakt:

Daniel Färm (S) 070-650 12 09