Rikspolitik

Vad gör vänstern i EU-parlamentet?

Eva-Britt Svensson har arbetat i EU-parlamentets vänstergrupp GUE/NGL sen förra valet 2004. Jens Holm efterträdde Jonas Sjöstedt 2006. De har gjort viktiga insatser mot gubbväldet, för klimatet och för kollektivavtalen.

I EU härskar männen. 70 procent av parlamentets ledamöter är män. 18 av 27 kommissionärer är män, och de sitter dessutom på de viktigaste posterna. 24 av 27 domare i EUs mäktiga domstol är män.

– Visserligen finns något fler kvinnor på mäktiga poster än på 1940-talet när fröet till EU såddes, säger Eva-Britt Svensson. Men det har kommit en motreaktion från konservativa krafter. Högern i parlamentet och påven i Rom ifrågasätter aborträtten, och tycker att kvinnor ska vara hemma vid spisen.

2008 lyckades Eva-Britt få parlamentet med sig på att de enahanda könsrollerna i reklamen förminskar människor till objekt, och att de bidrar till att skapa förutsättningar för våld och kränkningar. Nyligen fick hon parlamentet att stödja FN:s kampanj Say NO to Violence against Women. Kampanjen drivs av FN:s kvinnoorganisation UNIFEM och dess goodwill-ambassadör Nicole Kidman.

Lavaldomen var en inbjudan till konkurrens med allt uslare löner. EG-domstolen sa att löntagarna inte får försvara principen om lika lön för lika arbete med blockad och strejk. Resultatet blir svagare fackförbund och lönedumpning.

– Domstolen dömer efter EU:s fördrag. Därför måste vi kräva garantier i fördraget för löntagarnas rättigheter.   Eva-Britt var med om att stoppa hamndirektivet, ett antifackligt förslag om att avreglera tjänster i hamnarna. Hon skrev ett viktigt yttrande i frågan, och lyckades samla ett tvärpolitiskt motstånd mot direktivet. I omröstningen stoppades förslaget definitivt.

Hon drev också igenom ett förbud mot handel med hund- och kattpäls i EU. Sådan päls kommer ofta från djur som fångats och flåtts under mycket plågsamma förhållanden.

Vänstern tycker att liv är viktigare än pengar. Den viktigaste miljöfrågan just nu är klimatet, tycker Jens Holm.

– Jag vill att EU-länderna ska ge ett massivt klimatbistånd till utvecklingsländer, säger Jens. De ska de ha den rika världens stöd när de vill bygga upp sina ekonomier utan att förstöra klimatet.   2

007 kom Jens rapport "Djurindustrin och klimatet – EU blundar och förvärrar". Den startade den svenska debatten om köttindustrins skuld i klimatförändringarna. Idag är det inte längre ovanligt att ifrågasätta köttätande, inte ens i EU-korridorerna.

– Köttindustrin står för en femtedel av världens klimatpåverkan, genom utsläpp av växthusgaser och genom skövling av skogar för odling av djurfoder, säger Jens. EU måste upphöra med stöden till köttindustrin. Och vi måste alla försöka att äta mindre kött.

Dagens globala handel bygger på billiga transporter över hela jorden. De bränner fossila bränslen och förstör klimatet. – Ansvarsfullt jordbruk och handel har svårt att konkurrera i det här systemet. Jag vill att det ska vara möjligt att bruka jorden utan att förbruka den.

Roger Falk

Tidigare publicerad i Vänsterpress maj 2009  och på https://www.vguengl.org/showPage.php?ID=1940