Regionpolitik

Alliansens infriade löften är lånta fjädrar

De flesta av Landstingsalliansens infriade löften, som de nu vill ta åt sig äran för, är beslut som förbereddes av den förra majoriteten bestående av socialdemokraterna och vänsterpartiet. Det framgår av den rapport som alliansen presenterade på tisdagen.
På tisdagen presenterade den moderatledda landstingsalliansen sin halvtidsrapport.

Några exempel på så kallade vallöften som nu införs och som egentligen är resultat av socialdemokraternas och vänsterpartiets politik är:

Införandet av sjukvårdsupplysningen 1177, ny vårdbyggnad, försäljningen av kansliet på Hållgatan i Västerås, trygg ambulansservice i hela länet, vård på webben, kortare väntetider på akuten och säkerställa psykiatrisk kompetens på vårdcentralerna.

– Att man nu till exempel överväger att införa socioekonomiskt viktningssystem i Vårdval Västmanland är tack vare att oppositionen drivit frågan. Det är inget som landstingsalliansen har tagit initiativ till, säger Denise Norström (s) oppositionslandstingsråd.

Det finns också en rad viktiga vallöften som Landstingsalliansen misslyckats med. Ett av dem är situationen i Fagersta.

– Det finns knappt några fasta familjeläkare och ingen närsjukvårdsakut som utlovades. Landstingsalliansen påstår att de har infriat vallöftet om garanti för familjeläkare i hela länet. Hur då? Fråga befolkningen i Fagersta om de har några familjläkare, säger Juha Rundgren (v) oppositionslandstingsråd.

Landstingsalliansen påstår också att de infört remissfrihet till sjukgymnastik, naprapat och kiropraktor.

– Det är en sanning med modifikation. Alliansen har avsatt för lite pengar till detta. Har man otur får man betala fullpris, 500 kronor, när man kommer till naprapaten eller kiropraktorn, säger Denise Norström.

– Något annat som alliansen har genomfört, men som de inte nämnde med ett ord före valet är bolagiseringen av folktandvården och att man förbereder att sälja ut Bergslagssjukhuset i Fagersta, säger Juha Rundgren.

Alliansen talar också om en ny personalpolitik i sin rapport.

– Löneupproret startade i Västmanland, vårdstrejken blev särskilt svår här i länet och nu är stämningen väldigt frostig mellan facken och landstingsledningen. Är det det som är en ny personalpolitik, säger Denise Norström (s).

Alliansen påstår att de tog över ett landsting i “djup ekonomisk kris”.

– Sanningen är att vi lämnade över ett landsting med ekonomi i balans, att säga något annat är ren lögn, säger Juha Rundgren.