Ställ krav på kollektivavtal vid kommunal upphandling

Att ställa krav på kollektivavtal vid kommunala upphandlingar gynnar både de anställda och företagen, anser två vänsterpartister i Sala.

Trygghet i arbetslivet är en mycket viktig fråga i dagens Sverige. Antalet tillfälliga anställningar har ökat kraftigt de senaste årtiondena och stressen för de anställda har också ökat.

En avgörande grundförutsättning för att skapa trygghet i arbetslivet är naturligtvis att de anställda är försäkrade och har rimliga minimilöner. Det bästa och mest heltäckande sättet att garantera detta är att teckna kollektivavtal. Av denna anledning tecknar Sala kommun och de fackliga organisationerna kollektivavtal för kommunens anställda.

Vid upphandling av tjänster för Sala kommuns räkning gäller dock inte samma sak. Kommunen ställer inte krav på att företag som utför arbeten åt kommunen ska ha tecknade kollektivavtal för sina anställda. I princip skulle därför människor i företag som utför tjänster åt kommunen kunna tvingas arbeta oförsäkrade och till mycket låga löner.

För Vänsterpartiet är detta en otillfredställande och oacceptabel situation. Vi anser att det är självklart att kommunen ska ställa krav på kollektivavtal vid kommunal upphandling. Det gynnar de anställda men också företagen. För seriösa företag är det viktigt att andra företag inte kan skaffa sig konkurrensfördelar genom lönedumpning eller dåliga försäkringsvillkor för de anställda.

Vänsterpartiet yrkar

att kommunfullmäktige beslutar att Sala kommun vid upphandling skall ställa krav på att de företag som utför tjänster åt kommunen ska ha tecknade kollektivavtal för sina anställda.

Sala 31 maj 2007

Joachim Nordlund (v)