Årets julklapp: bättre mat för mormor

Kvalitativ mat är inte – får inte, aldrig – vara en lyx som man önskar sig i julklapp. Inte för någon. Och i synnerhet inte för de som på grund av ålder eller sjukdom saknar förmågan att laga den själv.
Därför är vår »årets julklapp« ett av flera steg för en värdigare äldreomsorg: vi vill satsa 200 miljoner av statsbudgeten, öronmärkta för att våra äldre skall kunna äta ordentlig mat – inte minst nu i juletid. Det räcker inte till lyxmåltider varje dag, men det är en början.

För även om vi snart sätter punkt för 2011 vägrar vi sätta den avslutande parentesen för debatten om äldrevården. Vi har sett en turbulent höst med mycket och mycket bra rapportering från flera svenska medier. Men det är inte över. Ewa Samuelsson (KD) har gått ut med att hon vill att anställda som inte rapporterar vanvård ska sparkas, och har sedan varit med och sparkat just den läkare som berättade om vanvården på Koppargården. Anders Borg har lovat att han skall stoppa rent skattesmitande, men har fortfarande inga problem med vinster, bonusar eller riskkapitalbolag. Fredrik Reinfeldt pratar om »enskilda fall«, precis som han har gjort med utförsäkrade, fas 3:are och  alla andra just »enskilda fall«.

Läs mer på aretsjulklapp.nu>>