Staten måste tvinga Vattenfall att stänga sina kolkraftverk

DEBATTARTIKEL 2011-04-28

Idag har Vattenfall, det svenska folkets energiföretag, sin årliga bolagsstämma. Vi i Vänster­partiet anser att de statliga företagen ska gå i spetsen för en energiomställning. Vattenfall kan spela en stor och viktig roll i detta – både nationellt och internationellt. Därför presenterar vi idag några förslag för hur ett Vattenfall som tar klimathotet och miljöproblem på största möjliga allvar ska styras, skriver Kent Persson och Jonas Sjöstedt, riksdagsledamöter (V)

En grundläggande princip, som dock inte är en självklarhet med den politik som den borgerliga regeringen för, är att Vattenfall även i fortsättningen ska vara ett helägt statlig bolag. Den el som bolaget producerar ska stämma överens med de miljö- och klimatmål som Riksdagen beslutat om. Vattenfall ska vara ledande i arbetet med att ställa om energiproduktionen till ett sätt som är ekologiskt och ekonomiskt uthålligt. Nyckeln för att uppnå detta är en övergång till förnyelsebara energikällor.

För att lyckas med en grön omställning måste Vattenfall öka andelen forskning för förnybart utifrån hela Vattenfalls forskningsbudget. Bolaget skall öronmärka vinster till miljöfonder med konkreta mål, såsom utveckling av miljöteknik, forskning och utveckling och utbyggnad av förnybar kraftproduktion.

Inga fler investeringar i kolkraft och kärnkraft
Genom att staten är ägare har de styrande politikerna möjlighet att bestämma hur företaget ska arbeta, vad de ska investera i och framförallt vad de inte ska investera i. I Sverige anser de flesta att kolkraft är en smutsig energikälla eftersom den har en mycket negativ inverkan på miljön och klimatet. En stor del av Vattenfalls energiproduktion utomlands kommer just från kol. Av årsredovisningen för 2010 framgår det dessutom att en stor del av företagets forskning kommer att inriktas på fossila kraftkällor. Vi motsätter oss detta och menar att Vattenfall ska stoppa alla investeringar i fossilkraft och upprätta en plan för utförsäljning av sina kolkraftverk utomlands.

Det samma gäller kärnkraft som är en ytterst osäker energikälla, vilket vi gång på gång blir påminda om. Därför anser vi att bolaget ska upphöra med investeringar i kärnkraft, samtidigt som man sätter upp en konkret handlingsplan för att sälja sina kärnkraftverk i utlandet.

Ökad insyn, bonusstopp och ingen lobbying för kärnkraft

En av de stora fördelarna med statliga bolag är att man, med rätta, kan kräva att det finns god insyn i företagets affärer. Läget just nu är inte tillfredsställande. Därför menar vi att informationen och insynen – inte minst om de enorma utlandsinvesteringarna – måste öka och förbättras.

I årsredovisningen skriver man också att Vattenfall har blivit en av de största aktörerna på kärnkraftsområdet i bland annat Storbritannien och Holland. Man kommer därför att ägna mer kraft åt ”policyarbete” vilket i praktiken innebär lobbying, såväl i de länder där Vattenfall är stora som gentemot EU. Detta är fullkomligt oacceptabelt, Vattenfall ska inte ägna sig åt att lobba för mer kärnkraft.

Slutligen vill vi också införa ett bonusstopp i Vattenfall. Mångmiljonbonusarna är skamliga och oförsvara på en mängd sätt. Att de dessutom till stor del genererats av smutsig kolkraft borde vara en tankeställare. Det sägs att pengar inte luktar, men det här bevisar motsatsen.

Kent Persson, riksdagsledamot och energipolitisk talesperson (V)
Jonas Sjöstedt, riksdagsledamot (V) i EU-nämnden