Årskonferens i Kungsör

PRESSMEDDELANDE 2011-03-19

panelsamtal dak 2011På Vänsterpartiets årskonferens i Kungsör idag fick distriktsordförande Hans Jansson från Västerås förnyat förtroende. Även flera av de tidigare ledamöterna i distriktsstyrelsen blev omvalda.

-Det känns kul att få fortsatt förtroende att leda distriktets arbete. Västmanland är en rödgrön oas i Reinfeldts Sverige. Det medför ansvar, men också möjligheter, säger Hans Jansson.

Årskonferensen antog ett uttalande där man kräver att regeringen drar tillbaka sparkravet på Försäkringskassan så att tillgängligheten till servicekontor garanteras i länet och i hela landet. Sparbetinget gör att man tvingas minimera servicen till enbart IT-, telefon- och brevkontakt.

– Enbart på servicekontoret i Västerås skedde under förra året 5125 besök. Det visar på ett behov hos medborgarna som regeringen väljer att ignorera, säger Kent Persson, riksdagsledamot från länet.

På konferensen behandlades även en motion från Fagersta partiförening som föreslår att partidistriktet öppet kräver att partistyrelsen ställer sina platser till förfogande inför kongressen. Konferensen beslutade att anse motionen besvarad, men hänvisning till att detta redan regleras i partiets stadgar där det tydligt framgår att alla platser ställs till förfogande inför varje kongress. Man ser fram emot en fortsatt öppen debatt och nomineringsprocess inför partikongressen i januari 2012.

Konferensen uttalade också sitt stöd till befolkningen i Mellanöstern och Nordafrika och deras kamp för demokrati. Det är Vänsterpartiet Västmanlands förhoppning att övriga demokratiska partier i världen gör samma sak, samt att kampen för demokrati sker på ett fredligt sätt utan att människor kommer till skada. Uttalandet går i linje med den antikrigsdemonstration som Ung Vänster arrangerar på Melkertorget i Västerås på söndag 20 mars kl. 14.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Hans Jansson, ordförande

Kent Persson, riksdagsledamot från länet

Nyvald distriktsstyrelse Vänsterpartiet Västmanland

Hans Jansson, ordförande (omval)

Ledamöter:
Bodil Hildemar, Sala (omval)
Anna Eriksson, Sala (omval)
Stefan Lundborg, Köping (omval)
Alexandra Hellman, Västerås (omval)
Juha Rundgren, Norberg (omval)
Ellen Spett, Hallstahammar (nyval)

Ersättare:
Johan Lindahl, Västerås (nyval)
Jimmy Hjort, Surahammar (nyval)
Sten MY Widhe, Fagersta (omval)
Helena Werner, Skinnskatteberg (nyval)
Nancy Ibarra, Norberg (omval)

Årskonferensen antog två uttalanden:

Krav på regeringen att dra tillbaka försäkringskassans sparbeting

En hållbar tillväxt förutsätter att alla medborgare har tillgång till offentlig samhällsservice skriver regeringen i sin budgetproposition. I nästa andetag kräver man ett sparbeting som omöjliggör att Försäkringskassan kan behålla nuvarande service utan tvärtom tvingas minimera den till enbart IT-/telefon-/brevkontakt. Enbart på servicekontoret i Västerås skedde under 2010 5125 unika och spontana besök från medborgare som visar på ett behov hos medborgarna som regeringen väljer att ignorera. Återigen tvingas ekonomiskt utsatta grupper i samhället betala för regeringens skattesänkariver.
Vänsterpartiet kräver att regeringen drar tillbaka sparbetinget och omprövar sina prioriteringar så att tillgängligheten till servicekontor garanteras i hela landet.

Stöd till kampen för demokrati i Mellanöstern och Nordafrika

Vänsterpartiet Västmanland stödjer befolkningen i Mellanöstern och Nordafrikas kamp för att införa demokrati i sina respektive länder. Det är Vänsterpartiet Västmanlands förhoppning att övriga demokratiska partier i världen gör samma sak, samt att kampen för demokrati sker på ett fredligt sätt utan att människor kommer till skada.