Lokal konstnär auktionerar ut tavla för att hjälpa gömda flyktingar

PRESSMEDDELANDE 2011-03-02

Markus Ivarsson och Ulla Hoffman. Foto: Pontus Willebrand

I april kommer Västeråskonstnären Marcus Ivarsson att auktionera ut sin tavla ”The Garden of Unearthly Delights”, som idag hänger på Västerås konstmuseum. Intäkterna skänker han till Fristadsfonden, en fond som hjälper flyktingar som hotas av utvisning och som inte kan återvända till sina hemländer.

Jag har alltid varit berörd av människor som hjälper flyktingar och tänkt att jag skulle vilja göra något för att hjälpa, men som kulturarbetare har man sällan ekonomisk möjlighet. Det här känns som ett konstruktivt sätt att bidra på. Det är viktigt att visa solidaritet, särskilt med tanke på hur en del av svenska folket resonerar i flyktingfrågan, säger Marcus Ivarsson.

Konstverket, som är fjorton meter lång och består av sju delar, har tidigare ställts ut på Alma Löv i Värmland och visas till och med söndag på Västerås konstmuseum. Varje del kommer att auktioneras ut för sig. På torsdag 3 mars kl. 14.20 sker en symbolisk överlämning på Västerås konstmuseum. Ulla Hoffman, ordförande för Fristadsfonden, finns på plats.

-Det är fantastiskt att Marcus Ivarsson vill bidra till Fristadsfonden. Med tanke på regeringens flyktingpolitik, där många som borde få stanna blir utvisade, behövs pengarna mer än någonsin för att kunna driva deras fall vidare till Europadomstolen, säger Ulla Hoffman.

-Många har varit utsatta för förföljelse och grym tortyr eller har traumatiska krigsupplevelser bakom sig. De asylsökande som fonden hjälper kan inte återvända till de länder de flytt ifrån och tvingas därför gömma sig i vårt land.

Fristadsfonden instiftades av Vänsterpartiets partistyrelse 1995 och har under åren bidragit till att många flyktingar fått permanent uppehållstillstånd. Fonden bidrar med pengar till sakkunnig juridisk hjälp, som i sin tur kan ändra på tidigare felaktiga beslutet.

Marcus Ivarsson är aktuell i en kommande SVT dokumentär om hans konstnärskap och bakgrund som missbrukare, en bakgrund som han också skildrat i en delvis självbiografisk seriebok.

Media och press är välkommen till Konstmuseet på torsdag 3 mars kl. 14.20. Då finns även möjlighet till intervju mer Markus Ivarsson och Ulla Hoffman.

Kontakt:

Marcus Ivarsson, konstnär