Rödgröna: Ny kärnkraft hindrar förnybart

DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I VLT 2010-08-07

Riksdagen har 17 juni med knapp marginal röstat för regeringens förslag att tillåta byggandet av nya kärnreaktorer i Sverige. Centerpartiet röstade ja (med några få modiga ledamöter som undantag).Vi har svårt att förstå Centerpartiets svängning från nej till ja till ny Kärnkraft. Och det har nog många Centerväljare också.

De rödgröna partierna i riksdagen röstade nej till regeringens förslag om ny kärnkraft och lovar även att förbudet mot ny kärnkraft återinförs om vi vinner valet.

Tvärt emot regeringens löften står det nu också klart att nya reaktorer i Sverige kommer att subventioneras. Det ”obegränsade ansvar” som regeringen säger sig införa är i själva verket mycket begränsat för reaktorägarna. Det är medborgarna som får ta större delen av det obegränsade ansvaret. Likaså öppnar man för att låta Vattenfall bygga nya reaktorer med ägaren staten som den yttersta risktagaren.

Vi föreslår inte att kärnkraftsreaktorerna ska stängas i dag utan att den ska fasas ut i takt med att vi effektiviserar energi-användningen och förnybar el fasas in. När Energimyndigheten visar att vi kommer att ha ett stort elöverskott under de närmaste decennierna är det ingen som behöver oroa sig för elbrist när reaktorerna börjar stängas av. Särskilt inte med tanke på att vi rödgröna också vill stimulera fram mer för-nybar elproduktion i framtiden än vad energimyndigheten räknat med. Svensk Industri kommer inte att bli utan el.

Om företagen redan nu investerar i energieffektivare teknik vinner de kostnadsfördelar gentemot sina konkurrenter. Utformar vi stödet till den svenska industrins omvandling på rätt sätt innebär omställningen inte enbart en kostnad utan också en möjlighet till framtida arbetstillfällen och vinster. Byggande av nya kärnkraftverk gör oss beroende av kärnkraft i ytterligare 70 år. Det är ett effektivt sätt att förhindra eller senarelägga utvecklingen mot förnybar energi och effektivare användning.

För de Rödgröna är vägvalet självklart. Det framgångsrika arbetet med att bygga ett förnybart energisystem måste fortsätta. Sverige måste energisäkras. Framtiden finns i de förnybara energikällorna, inte i kärnkraft.

Kent Persson (V)
Anna Wallén (S)