Regionpolitik

Laglig skatteflykt ger privata vårdbolag försprång

Att privata vårdbolag undviker att betala skatt på sina vinster gör att de kan konkurrera ut seriösa lokala utförare, säger två ledande vänsterpartister som en kommentar till tv-programmet Kalla Faktas reportage.

De stora vård- och omsorgsbolagen har ojusta konkurrensfördelar gentemot kommuner, landsting och små vårdbolag. Det menar oppositionsråden för vänsterpartiet i Västerås Stad och Landstinget Västmanland.

TV4:s program Kalla Fakta avslöjade för en tid sedan turerna kring de riskkapitalbolag som äger stora vård- och omsorgsbolag som Attendo Care, Carema och Aleris. Riskkapitalbolagen kanaliserar sina vinster genom skatteparadiset Jersey i engelska kanalen, och kan på så sätt lyfta nästan hela vinsten utan beskattning.

– Att kunna lyfta vinsten obeskattad innebär ju att de stora vårdföretag som ägs av riskkapitalbolagen kan konkurrera ut de små vårdbolag som försöker etablera sig. Borgerliga partier talar alltid om en mångfald av utförare som ett motiv till privatiseringar. Det är en skimär, menar Juha Rundgren (v), oppositionsråd i Landstinget Västmanland.

Även den kommunala omsorgen riskerar drabbas av den snedvridna konkurrensen, och då framförallt äldreomsorgen. Attendo Care har etablerat sig som en stor omsorgsgivare i Västerås.

– Att företag som Attendo Care vinner upphandlingar är knappast konstigt om man ser till det som avslöjats. Deras anbud kan ju vara mycket lägre, dels på grund av att de är globala aktörer, men också på grund av att de kan lyfta vinsten utan skatt. Följden blir att de konkurrerar ut seriösa lokala utförare, säger Per Lithammer (v), oppositionsråd i Västerås Stad.

Vänsterpartiet avser att lämna in en motion till kommunfullmäktige i Västerås för att försöka få majoriteten att agera. Partiet vill att kommunstyrelsen skriver ett brev till regeringen för att få till en lagändring som förhindrar det som man hävdar är laglig penningtvätt.

Vänsterpartisterna är även oroliga för hur detta drabbar patienter, inte minst i Västmanland som har en så pass hög andel vård i privat drift.

– Patienterna är i dessa fall bara ett medel för att nå större företagsekonomiska vinster. Det är mycket svårt att se hur detta på lång sikt inte skulle påverka vården och omsorgen negativt, avslutar Juha Rundgren.