Fler parkeringsplatser behövs vid Centrallasarettet

Ett parkeringshus vid Centrallasarettet kan ge 1000 nya platser, menar Vänsterpartiet och Socialdemokraterna i en gemensam motion till landstingsfullmäktige.

Parkeringssituationen är mycket ansträngd vid Centrallasarettet i Västerås. Enligt uppgift saknas cirka 500 parkeringsplatser för att kunna tillgodose det behov som finns i dag. Ännu mer ansträngd kommer parkeringssituationen att bli när ytterligare verksamheter flyttas och koncentreras till lasarettsområdet.

Det är heller inte möjligt att ta ytterligare mark i anspråk för klara det parkeringsbehov som finns inom lasarettsområdet. Det är viktigt för miljön att behålla de grönytor som finns.

Alldeles intill lasarettet finns flera bostadsområden och nya växer fram. Även där finns behov av parkeringar. Ett parkeringshus på lasarettsområdet skulle kunna ge möjlighet för boende i närområdet att hyra platser och samtidigt kunna klara det parkeringsbehov som finns för anställda och besökande till Centrallasarettet. Ett parkeringshus kan ge 1000 nya platser. Landstinget behöver inte bygga och driva parkeringshuset i egen regi.

Yrkande:

att landstingsstyrelsen får i uppdrag att skyndsamt utreda möjligheterna att anlägga ett parkeringshus vid Centrallasarettet. Västerås den 5 februari 2007

Denise Bergström (s)

Juha Rundgren (v)