V: Lägg inte ned Försäkringskassans kontor!
DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I VLT 2011-03-09
Regeringens besparingar gör att Försäkringskassan nu näst intill helt ska sluta ta emot människor ansikte mot ansikte. I dag finns möjligheten att gå in på något av de över 100 servicekontoren runt om i landet för att få information om hur till exempel föräldrapenning, sjukförsäkring och bostadsbidrag fungerar och om vad som gäller i ens eget ärende.
Den möjligheten ska nu tas bort och kontor läggas ned. Enbart de som ska på de särskilda möten som ingår i sjukförsäkringsprocessen kommer att få träffa personal. För Västmanlands del innebär det att samtliga servicekontor kommer att stängas senast sista december 2012.
De ärenden som man har kontakt med Försäkringskassan i är ofta krångliga men avgörande för ens försörjning. Att då få träffa en riktig person ansikte mot ansikte är ovärderligt för att förstå och få tid att förklara sin situation. På grund av nedskärningarna ska människor nu hänvisas till internet och telefontjänster i stället.
Men sådana alternativ passar inte alla. Framför allt tänker jag på de äldre som inte är vana vid internet eller över huvud taget inte har någon dator. Även invandrare som nyligen kommit till Sverige och inte är så bra på svenska har svårt att söka information på hemsidor och i telefon. För de anställda blir en redan pressad arbetssituation ännu svårare när nu cirka 1 000 tjänster ska bort.
Först förstör den borgerliga regeringen sjukförsäkringen och tvingar ut sjuka i fattigdom. Nu ska man låta Försäkringskassan bli som bankerna – organisationer som undviker all direktkontakt med människor och hänvisar dem till internet och telefon.
Det duger inte. De är självklart att Försäkringskassan måste få utökade resurser för att kunna ge en bra service till alla medborgare. Det gäller såväl gammal som ung, både i stad och på landsbygd.
Vänsterpartiet föreslår att gemensamma statliga och kommunala servicecentrum och servicepunkter ska utgöra en grundstruktur över hela landet för service till medborgare och företag. Servicecentrumen bör bildas genom att de befintliga statliga service- och samverkanskontoren kompletteras med kommunal service, eller att de kommunala medborgarkontoren (olika benämningar förekommer) kompletteras med statlig service.
Samverkan skall vara det normala – inte undantag.