Regeringen gynnar de superrika

Höstbudgeten är presenterad och det är tydligt vilka som är viktiga i regeringen och SDs Sverige. Regeringen prioriterar skattesänkningar för de med miljoninkomster framför lösningar på vårdkrisen.
Med regeringens budget saknas 10 miljarder kronor i sjukvården för 2025 – bara för att undvika ytterligare nedskärningar. Samtidigt lägger regeringen och SD fram skattesänkningar för drygt 30 miljarder kronor.
– Vården är i kris, men regeringen och Sverigedemokraternas väljer att ösa pengar på de allra rikaste istället. För den som vill förbättra ekonomin för vanliga hushåll är det en betydligt bättre väg att pressa matjättar, banker och elbolag till lägre priser. Det ger mer i plånboken och betalas inte med nedskärningar i vården, säger Ida Gabrielsson, ekonomisk-politisk talesperson för Vänsterpartiet.

Skattesänkningar för de med miljoninkomster – sjukvården betalar – Vänsterpartiet | Din trygghet är politikens ansvar (vansterpartiet.se)