Majoritet kvinnor i nyvald styrelse

ny styrelse 2013 (1)I Vänsterpartiet Västmanlands nya styrelse är åttio procent kvinnor och tjugo procent har utländsk bakgrund. Styrelsen valdes i helgen på Vänsterpartiets årskonferens som hölls i Arboga.

– Det är bra att vi har en mix av folk med olika erfarenheter när vi nu ska förbereda valrörelsen, säger Hans Jansson, som själv blev omvald till distriktsordförande för fjärde året.

Sedan ett år tillbaka arbetar Vänsterpartiet med en spetssatsning för att bättre ta till vara kvinnors kompetens och engagemang. Bakgrunden är att andelen kvinnor som representerar partiet i länet minskade efter valet 2010. Därmed uppfyllde man inte längre de egna stadgarna som säger att minst hälften ska vara kvinnor.

– Det är kul att se att vår satsning verkar ge resultat redan nu, säger Hans Jansson.

Den nyvalda styrelsen består av Hans Jansson, Västerås, Bodil Hildemar, Sala, Anna Eriksson, Sala, Anna Maria Romlid, Hallstahammar, Antonio Beguez, Fagersta, Alexandra Hellman, Västerås, Nidia Åman, Västerås. Ersättare är Lizzie Hultqvist, Arboga, Birgitta Hedblom, Köping och Kristiina Koistila, Västerås.