Karin Thorborg (V): Flygplatsen är ingen smart idé
Nyligen har vi i VLT kunnat ta del av den utredning som Socialdemokraterna beställt angående Västerås flygplats: den visar att flygplatsen går med stor förlust – cirka 100 miljoner per mandatperiod. Dessutom är det bara cirka 5 procent av resenärerna som är västeråsare och endast var tionde resa är en tjänsteresa. Våra skattepengar går alltså i hög utsträckning till andra än västeråsare.
De politiker som vill ta ett seriöst ansvar för skattepengarna och för framtidens klimatpåverkan måste våga inse att flygplatsen inte är någon smart idé. Satsningar på flyget är inte förenliga med en trafiklösning som innebär att vi kan öka det kollektiva resandet och minska de fossila utsläppen.
Detta är ju inget nytt. Ändå har man hittills inte tagit konsekvenserna och beslutat om nedläggning. Allt tal om att föra en miljövänlig politik faller platt. I stället för att fortsätta avsätta pengar till en förlustaffär och miljöbov borde man satsa på att förbättra kollektivtrafiken och göra den billigare. Det gynnar både miljön och jämställdheten. Alla skulle få billigare, snabbare och tätare kollektivtrafiktrafik men eftersom det främst är pensionärer, ungdomar och kvinnor som åker VL-buss så skulle de gynnas mest. Dessa grupper har alla genomsnittligt lägre inkomster.
Ett månadskort på bussen är en dryg utgift för många. Det skulle gå att sänka kostnaderna rejält om man slapp subventionera flyget. Turtätheten och linjesträckningarna för busstrafiken går också att förbättra väsentligt. Genom att kraftigt subventionera priserna och öka tillgängligheten skulle säkerligen också nya grupper attraheras och börja åka buss i stället för att ta bilen. Minskad bilism leder till miljöförbättringar men bidrar också till ökad trafiksäkerhet. Det är ytterligare ett argument för att förbättra kollektivtrafiken.
För Vänsterpartiet är kollektivtrafiken en viktig fråga. Vi kommer att arbeta aktivt med denna under hösten och tydliggöra de vinster vi kan ta hem genom att lägga ner flygplatsen och satsa på kollektivtrafiken i stället.
Det går inte i längden att tala om att föra en miljövänlig politik men agera åt motsatt håll. Eftervärldens dom kan bli hård!