Inför krav på telefontillgänglighet hos Familjeläkarmottagningarna

Landstinget Västmanland har i dagsläget ingen policy om hur länge medborgarna ska sitta i telefonkö för att komma i kontakt med personal på familjeläkarmottagningarna. Detta är nödvändigt eftersom första kontakten med vården i allmänhet sker via telefon. Det är vanligt återkommande med klagomål över orimliga väntetider. Vilka kan variera från en halvtimme upptill en timme. – Detta är inte rimligt! Landstinget har som beställare/köpare rätt att ställa krav på tillgängligheten säger landstingsfullmäktige ledamoten Hans Jansson (V).

Långa telefonköer är både irriterande och kan innebära hälsorisker för den vårdsökande. Utöver detta är det kostsamt att sitta i telefonkö, framförallt för de som ringer från mobiltelefon. Detta kan resultera i att själva väntandet kan bli dyrare för individen än vården.

För att inte riskera att vårdsökande drabbas av onödiga komplikationer till följd orimliga väntetider måste något göras.

Därför föreslår Hans Jansson i en motion till landstingsfullmäktige att Landstinget Västmanland faställs som beställare och äger därmed rätt att upprätta tidsgränser vad gäller telefontillgänglighet hos de verksamheter som landstinget finansierar. Dessutom att tidsgränser för telefontillgänglighet faställs i avtalen eller att Landstinget Västmanland alternativt ställer krav på “callback-möjligheter” i desamma.

Dela den här sidan:

Kopiera länk