“Magnus Edlund skönmålar!”

“Den verkliga utmaningen för alliansen kommer när de tuffa besluten måste tas. Då får vi se hur mycket kontroll Magnus Edlund egentligen har över sin bräckliga sexpartiallians…”

Det finns mycket att säga om Magnus Edlund och den politik som hans moderater driver, men att de hade sådan kompetens i skönmåleri visste jag inte. Magnus Edlund är dessutom kaxig nog att hävda att Landstinget Västmanlands överskott på 200 miljoner beror på ett gediget arbete av den allians han leder. Men ett överskott som till absolut största delen består av engångsintäkter kan väl knappast vara en förtjänst av Edlund & Co, utan snarare Fru Fortuna.

Man behöver inte vara ett snille för att förstå att en majoritet som framhäver motsvarigheten till “lottovinster” som egna förtjänster förr eller senare kommer att få problem. Den verkliga utmaningen för alliansen kommer när de tuffa besluten måste tas. När kostymen efter Heby kommuns frånfälle ska krympas på riktigt. Då får vi se hur mycket kontroll Magnus Edlund egentligen har över sin bräckliga sexpartiallians.

Att Edlund sedan vill styra över det folk får tycka och tänka kring Landstinget och den verksamhet som bedrivs inom dess ramar, får helt och hållet stå för honom. Men ett tips är att alltid sakligt och tydligt bemöta västmanlänningars kritik och oro i offentliga sammanhang. Att ta det människor säger på allvar istället för att lättvindigt avfärda deras budskap.

Magnus Edlund väljer också att kalla vänsterpartiet för “f.d. kommunisterna”. Vad detta har för relevans överhuvudtaget för denna debatt kanske han kan förklara för mig? Men ska vi kasta historiska partinamn på varandra ska jag inte vara sämre, då Edlunds parti har haft några riktiga höjdare. Vad sägs om “Protektionistiska Partiet” (1888-1909)? Eller “Första kammarens nationella parti” (1912-1934)? Nej, detta är knappast en fruktsam eller respektfull samtalston, Magnus Edlund, och det ökar bara det politikerförakt du säger dig vilja motverka!

Juha Rundgren (v), oppositionsråd i Landstinget Västmanland