Regionfullmäktige 17 oktober

M, KD, L och SD förminskar funktionsrätten till en fråga om administration!
Under gårdagens regionfullmäktige debatterade Vänsterpartiets Fredrik Stockhaus om rättigheter för personer med funktionsnedsättningar. M, KD, L & SD valde att avslå en motion från oss om införande av verktyget funktionsrättskonsekvensbeskrivning, FKB. Fredrik ställde även en interpellation om att Region Västmanland saknar ett handlingsprogram för full delaktighet för personer med funktionsnedsättning.
I regionstyret anser man att vi varken behöver politisk ambition eller några verktyg utan ska sätta vår tillit till externa utvärderingar och att funktionshinderspolitiken mirakulöst börjar beslutas och genomföras av sig själv. Genomgående använder man argument om att det ökar på administrationen, något som börjar bli väldigt genomskinligt och håller tillbaka arbetet med funktionsrätt. Att förminska dessa frågor till administration är ovärdigt. 20% av Sveriges befolkning har någon form av funktionsnedsättning och förtjänar mer än så av de styrande politikerna i Region Västmanland.
Vi har länge och kommer fortsatt att trycka på när det gäller mänskliga rättigheter för personer med funktionsnedsättning.