Vänsterpartiet vill införa bonus för vårdpersonal – regionplan och budget 2024-2026

Regioner, kommuner, bemanningsföretag, alla slåss om samma yrkeskategorier. Men konkurrensen om vårdpersonal har blivit ett arbetsmiljöproblem. Det återkommande önskemålet är stabilitet. Dräneringen av personal måste upphöra.

Region Västmanlands ekonomi är ansträngd, men Vänsterpartiet kan inte se anställda lämna regionen för att löneökningarna stannar av eller för att arbetsmiljön är orimlig efter ständiga nedskärningar. Vi behöver ha en robust bemanning när allt färre ska vårda fler.

Vår regionplan innehåller därför flera förslag som riktar sig till våra anställda. Att stanna hos regionen ska löna sig. Därför vill vi införa en stabilitetsbonus där antal tjänsteår kopplas till en bonustrappa. Vi har även lagt förslag på arbetstidsförkortningar, arbetsskor och förmånskort i kollektivtrafiken. Det vi föreslår räknar vi med att få tillbaka genom sänkta sjuktal och minskade behov av hyrpersonal.

• Om vi vill fortsätta att ha en hälso- och sjukvård i världsklass krävs det en annan syn på hur den ska styras och vad den får kosta, säger regionrådet Heidi-Maria Wallinder (V).

Vänsterpartiet i Region Västmanland avstår också, till skillnad från övriga partier, från nedskärningar inom hälso- och sjukvården. I vår regionplan betalar alla 15 öre mer i skatt, i stället för att patienterna får betala vårdens underskott med högre avgifter. Vi tar ansvar för att pengarna räcker till det vår befolkning och personal behöver.

Här kan du läsa mer om stabilitetsbonusen
Här kan du läsa hela Vänsterpartiets regionplan och budget 2024-2026