Nej till gårdsförsäljning

Region Västmanland har återigen ansökt om att bli försöksregion för gårdsförsäljning av alkohol. Vi i Vänsterpartiet har konsekvent varit emot förslaget om att Västmanland ska bli försöksregion. Systembolagets monopol är en viktig princip att värna. Alkoholkonsumtion och alkoholmissbruk har oerhört stor påverkan på folkhälsan, sjukvården, trafiksäkerheten, arbetsmiljön och inte minst relationer mellan människor. Att öppna upp för gårdsförsäljning av alkohol menar vi är ett första led i att avveckla Systembolagets monopol och uppmuntra till kommersiell försäljning av alkohol utanför monopolet.
I Västmanland är folkhälsoläget alarmerande redan. Överdriven alkoholkonsumtion är en bidragande faktor till det. Som samhälle har vi ett ansvar för att förespråka restriktiv konsumtion av alkohol och i stället bidra med informationsinsatser om alkoholens skadliga påverkan. Om Västmanland blir försöksregion för gårdsförsäljning tror vi att signalen blir det motsatta. Argumentet att gårdsförsäljning är en näringslivspolitisk fråga ställer vi oss inte bakom. Ökad alkoholkonsumtion är en fråga om folkhälsa, inte om företagsamhet. I förlängningen av det vill vi vara tydliga med att alkohol inte är en vara som vilken som helst, utan en produkt som har hälsoskadliga effekter.