Internfeministisk konferens

I helgen som var deltog distriktsstyrelsens Viivi Hattara och Moa Jonsson i en konferens för internfeministiskt ansvariga från hela landet.
Internfeminism är en central del av den feministiska organiseringen i Vänsterpartiet. Genom ett internfeministiskt arbete kan vi skapa en mer jämställd organisation, där kvinnor har lika stor makt som män.

Patricia Barkö från styrgruppen för Kvinnors organisering inledde helgen med en programpunkt om tystnadskultur, dess normaliseringsprocess och att det ofta hänger ihop med miljöer där härskartekniker finns.

På lördag fick vi lyssna till Aysha Jones,
föreläsare, bloggare och aktivist, även grundare av Black Lives Matter
Sweden. Hon höll en obevekligt bra föreläsning om rasism i Sverige idag och vi fick ställa oss själva jobbiga men nödvändiga frågor. Vi fick också en hemläxa, att välja ett av en rad begrepp hon listat för att sen läsa på om.
Senare samma dag fick vi besök av Moa Sterner Rydkvist, kulturhälsopedagog, som berättade om kulning/lockrop, dess kvinnohistoria och kraft, både som frigörelse och självförsvar.
På söndag var vår gäst Karin Hansson, docent och lektor vid Södertörns högskola samt en av redaktörerna för antologin “Maktordningar och motstånd: Forskarperspektiv på #metoo i Sverige”. Hon berättade om boken och arbetet kring den, samt om feministiska infrastrukturer och sexism i ekonomiska termer och feministisk marxistisk teori.