Debatt: Ungdomsmottagningar behövs i hela länet!

Att unga till stor del lever sina liv på nätet är ingen nyhet, men allting kan inte skötas digitalt. Vänsterpartiet vill förbättra tillgången till ungdomsmottagningar i hela länet. Idag har hälften av kommunerna ingen fysisk mottagning.

Norberg, Skinnskatteberg, Arboga, Kungsör och Surahammar saknar ungdomsmottagningar och Hallstahammars ungdomsmottagning har begränsade öppettider. En ungdomsmottagning behöver ha både en barnmorska och en kurator på plats. Om en av dem är sjuk håller mottagningen stängt. Är det normalt bara öppet någon dag i veckan, och det är stängt även då, upplevs det som att det aldrig är öppet, och man struntar kanske i att gå dit.

Enligt ungdomarna är det både dyrt och besvärligt att inte vården finns på närmare håll. Alla vill inte heller berätta för sina föräldrar varför de behöver åka till en annan kommun. Tjejer i Arboga och Kungsör som vill sätta in en p-stav eller spiral behöver numera ta sig till Köping som ligger närmast. Unga i Norberg och Skinnskatteberg hänvisas i första hand till Fagersta. Ett alternativ är att mäta blodtrycket hos skolsköterskan och sen få ett recept på p-piller via ett digitalt besök hos ungdomsmottagningen, men det är förstås krångligare än att få det direkt.

Det går att komma i kontakt med andra ungdomsmottagningari länet via chatt, telefon, eller genom fysiska och digitala besök fem dagar i veckan. Det gäller både om man vill hanågon att prata med eller behöver medicinsk hjälp med t exakut p-piller. Men även om unga är bekväma med att kommunicera via nätet kan vi inte bortse från kraften i att träffas. Vi har alla suckat över alla digitala möten under pandemin och konstaterat att det inte är samma sak att sitta bakom varsin skärm. Allt går inte heller att lösa digitalt, som att sätta in en spiral.

Med tanke på att unga i Västmanland skattar sin psykiska hälsa sämre än tidigare är det här verkligen ett område som regionen behöver satsa på. Alla som mår psykiskt dåligt ska inte komma till BUP eller vuxenpsykiatrin. Många frågor är det bättre att första linjens vård hanterar. Problem i skolan och med kompisar, självskadebeteenden eller ångest, sådana frågor är personalen van att hantera. Tidig upptäckt och behandling kan också förhindra att måendet försämras, och att det krävs större insatser av vården och även av kommunerna.

Lättillgänglig vård för unga mellan 13 och 23 år kan dessutom minska risken för oönskade graviditeter och könssjukdomar. Det är lika viktigt att det finns hjälp att få på nära håll för unga som för äldre – digitalt, mobilt och fysiskt.Ungdomsmottagningen är en etablerad plattform med högt förtroende som fyller en viktig funktion, inte minst genom att avlasta Barn- och ungdomspsykiatrin. Vänsterpartiet vill därför att det ska finnas verksamhet i samtliga kommuner med generösa öppettider och personal som ungdomarna känner.

Heidi-Maria Wallinder, regionråd Vänsterpartiet Västmanland
Manuel Huerta, gruppledare Vänsterpartiet Arboga