Rikspolitik

Rapport från riksdagen

Fokus för oss i riksdagsgruppen just är de tuffa kristiderna och den orättvisa krispolitiken som regeringen bedriver. Man gör alldeles för lite för att stötta i tider när många människor har det väldigt svårt ekonomiskt. De dyrare matpriserna gör att barnen äter mer i skolan för att de inte kan äta sig mätta hemma och allt fler behöver hjälp från ideella organisationer för matpåsar. Samtidigt gör Ica-handlarna rekordvinster. Räntorna höjs för att dämpa inflationen trots att det faktum att hushållens sämre ekonomi inte rår på en inflation som beror på Rysslands krig och elmarknadens funktion.

Det som händer nu är att många människor går på knäna men miljardintäkter har kommit till Svenska elnät, elhandelsbolagen och staten. Hitintills har debatten mest handlat om återbetalningen av avgifterna som Svenska kraftnät fått in men det finns mycket mer att göra för att ta in övervinsterna från själva elhandeln. Det kom en proposition på det området den här veckan och vi konstaterar att regeringens modell för att beskatta vinsterna och föra tillbaka pengar till elkonsumenterna är både sen och tandlös. EU ville att vi skulle ha den på plats redan 1 dec för att komma åt vinsterna från den kalla vintern men i Sverige blir det troligtvis en tillfällig och mycket låg skatt som ska gälla från 1 mars istället som kommer upp till omröstning i riksdagen inom kort.

Det här var en av de deppigare rapporter jag lämnat men det är tydligt att vi har en god chans att få gehör för vår politik hos många människor och organisationer. LO, Villägarnas förbund och Företagarna är inne på samma spår som oss när det gäller elpriserna till exempel. Om vi blir många kritiker måste regeringen till slut lyssna.

Vårt budskap är att man kan hantera en kris på olika sätt. Vänsterpartiet förespråkar bland annat större satsningar på välfärden, Sverigepriser på el och lättnader för barnfamiljer. Läs mer här. https://www.vansterpartiet.se/en-rattvis-vag-genom-krisen/

Vasiliki Tsouplaki, riksdagsledamot