Vi fortsätter i opposition i Region Västmanland

Det är med besvikelse och oro vi ser att Region Västmanland denna mandatperiod kommer att styras av ett minoritetsstyre bestående av M, KD och L med stöd av SD.
Det här kommer att innebära privatiseringar och minskad tillgänglighet för utsatta grupper. I kombination med en borgerlig regering kan vi se många av våra trygghetssystem raseras på kort tid. Strukturella förändringar som inte går att bara rulla tillbaka.
Vad SD har fått i utbyte för att under fyra år rösta för ett minoritetsstyre vet vi inte än. Men det riskerar att vara dyrt. Att dessa tre partier så lättvindigt är villiga att sätta sig i en beroendeställning till ett parti med rasistiska rötter och som inte lyft ett finger under tidigare mandatperiod är minst sagt upprörande.
Vi kommer att agera kraftfull vänsteropposition de kommande fyra åren. Genom att försöka sätta stopp för minoritetens framfart och syna vartenda beslut i sömmarna.