Höjda pensioner – en historisk seger för vänstern

Pensionerna höjs för närmare en miljon svenskar när (V) går segrande ur politisk dragkamp. ”Vi vill mer”, säger riksdagsledamoten Vasiliki Tsouplaki.

I tider av höga el- och bensinpriser och höjda räntor är det många som oroar sig för sin ekonomi. Den som redan innan levde på marginalen har svårt att göra besparingar. Vid årsskiftet fick de med sjukpenning och sjuk- och aktivitetsersättning en rejäl förbättring tack vare Vänsterpartiets krav och nu är det pensionärernas tur.

– Alldeles för många pensionärer saknar en skälig pension som går att leva på. Framför allt handlar det om kvinnor som jobbat inom LO-yrken. I augusti kommer närmare en miljon invånare som har garantipension få en högre utbetalning på sitt konto, säger Vasiliki Tsouplaki (V) riksdagsledamot från Västmanland.

I juni vann (V) en historisk seger när riksdagen äntligen röstade igenom en höjning av garantipensionen, men enligt Tsouplaki (V) borde höjningen skett långt tidigare.

– Vi har varit kritiska till pensionssystemet sedan 90-talet eftersom det inte garanterar rimliga pensioner. Nu har vi tagit ett steg i rätt riktning men vi vill mer, säger Tsouplaki (V).

Läs mer om hur Vänsterpartiet vill förändra pensionssystemet.

Läs mer om Vänsterpartiet Västmanlands riksdagsledamot Vasiliki Tsouplaki