Regionplan och Budget (V) 2022-2024

Vänsterpartiets Regionplan och budget för 2022-2024 ska debatteras under morgondagens budgetfullmäktige. Vänsterpartiets budgetförslag tar ansvar för en ekonomi som behöver ett brett ansvarstagande, från såväl vänster som höger. Budgetförslaget innehåller bland annat en skattehöjning på 15 öre från 2022.

Vi förväntar oss att delar av den gamla alliansen kommer att dra sina vanliga argument om att vi är oansvariga och vill ge allt till alla. Så är det inte. Vänsterpartiets skattehöjning som ger cirka 100 miljoner per år löser inte alla problem. Det är närmast att betrakta som hjälp till självhjälp.
Skattehöjningen som i huvudsak går till Hälso- och sjukvårdsförvaltningen är en möjlighet för sjukvården att undvika panikbesparingar. Att bara satsa på besparingar och ransoneringar tror inte vi är lösningen, om vi betänker att underskottet inom Regionens hälso-och sjukvård ökar med 1,5 miljon per dag, säger regionrådet Hans Jansson (V).

Läs vår Regionplan och budget (V) 2022-2024_