Utan oss stannar jämställdhetsarbetet

Kvinnors och flickors fulla åtnjutande av de mänskliga rättigheterna är tyvärr ingen självklarhet i Västmanland. Även jämlikhet och mångfald utsätts ständigt för hot och behöver försvaras. För oss i Vänsterpartiet är mänskliga rättigheter något vi alltid värnar om. Därför är det oroväckande att det nya politiska styret i regionen inte prioriterar dessa frågor.

Under förra mandatperioden tog Region Västmanland ett stort kliv framåt när ett av Vänsterpartiets regionråd fick det hedersamma uppdraget att ta politiskt ansvar för frågor som rörde jämlikhet, jämställdhet och mångfald. Vi var pådrivande för att anställa en jämställdhetsstrateg.

Vi var pådrivande för att anställa en jämställdhetsstrateg.

Vi var även med om att inrätta en hållbarhetsenhet för social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Vi vill säkerställa att regionens resurser fördelas rättvist mellan könen, och att alla får ett bra bemötande. Fortfarande finns mycket kvar att göra. Det arbetet måste fortsätta.

På senaste regionfullmäktige ställde Vänsterpartiet frågan varför inget av råden i det nya politiska styret har det uttalade ansvaret för dessa frågor. Svaret vi fick var att alla har det, men när alla ska ta ansvar för något slutar det som bekant ofta med att ingen gör det. Det här är för viktigt för att falla mellan stolarna. Att ge ansvaret till en särskild person visar att det är prioriterat, på samma sätt som ekonomi och miljö.

I och med den nya statsbudgeten avvecklas Jämställdhetsmyndigheten efter mindre än ett år. När ingen tar ansvar på nationell nivå blir det extra viktigt på den regionala. Idag finns ett regionråd med ansvar för ekonomisk hållbarhet och ett regionråd som ansvarar för den miljömässiga hållbarheten, men den sociala hållbarheten ser det ut som om vi i Vänsterpartiet även fortsättningsvis får hålla ett extra öga på.

Heidi-Maria Wallinder (V)

Johanna Ritvadotter (V)