Regionfrågan. nu?

Landstinget bör ta över länstyrelsens ansvar för regional utveckling och bilda regionkommun. Idag samsas tre olika organisationer om ansvaret för den regionala utvecklingen i Västmanland. Det skapar otydlighet. Det vore bättre och mer demokratiskt om landstinget tar ett samlat ansvar för regionala utvecklingsfrågor.

Frågan om regioner har diskuterats länge. Det förslag som senast presenterades var att bilda region med Södermanlands- och Örebro län. Vänsterpartiet i länet såg redan 2007 detta som en bra lösning. De övriga partierna i länet kom så småningom till samma lösning, men långt gångna diskussioner strandade i sista minuten, januari 2012, då Sörmland drog sig ur.

I dagsläget är det inte längre aktuellt att bilda ”storregion”. Det frågan nu gäller är att landstinget kan ansöka om att bli regionkommun och överta det regionala utvecklingsansvaret från (länsstyrelsen) staten. I grund och botten är det en demokratifråga. Vi vill att ansvaret för regional utveckling flyttas från  länsstyrelsens tjänstemän till direktvalda politiker i regionfullmäktige. Ett antal län ansöker nu om att få bilda region enligt den modell som redan finns i region Halland.

Alternativet är antingen att fortsätta som nu, eller att landstinget och kommunerna bildar regionförbund (kommunalförbund). Båda alternativen framstår som utdaterade. Problemet med ett regionförbund är att det är ett indirekt valt organ. Regionförbunden har setts som en övergångslösning och statens utredare föreslår att de ska avvecklas till december 2018. Om utvecklingsansvaret istället blir kvar hos länsstyrelsen riskerar frågorna att hamna ännu längre bort från medborgarna. Den statliga utredningen föreslår nämligen att länsstyrelsen slås ihop med Uppsala och Sörmland och förläggs i Uppsala.

En regions attraktionskraft handlar om förmågan att locka och behålla invånare, besökare och företag genom att erbjuda och skapa attraktiva miljöer för bland annat arbete, utbildning, boende, fritid, näringsverksamhet, forskning, kultur och konst. Det handlar om att ha ett konkurrenskraftigt näringsliv, en väl fungerande arbetsmarknad, möjlighet till utbildning och kompetensutveckling, en god hälso- och sjukvård och övrig offentlig service, ett aktivt arbete med klimat- och miljöfrågor och en hållbar infrastruktur med pendlingsmöjligheter.

Västmanland bör välja en framtidsväg!

/Hans Jansson, distriktsordförande Vänsterpartiet Västmanland