Debattartikel: Bistånd bättre än soldater

I mer än 30 år har Afghanistan härjats av krig.  De som fått betala det högsta priset är det afghanska folket genom ett oöverskådligt mänskligt lidande.

I snart elva år har Sverige deltagit i den Nato-ledda ISAF-insatsen i Afghanistan. Under dessa elva år har våldet eskalerat, spridit sig till allt större delar av Afghanistan och krävt allt fler dödsoffer. Enligt FN dödades 3 021 civila afghaner under 2011. Den fred som ISAF ska främja har blivit allt mer avlägsen. Det märks även här i Västerås och Västmanland genom de afghanska flyktingar som sökt en fristad här på flykt undan kriget.

I Sverige växer opinionen mot vårt deltagande i USA:s krig i Afghanistan. Vi ser nu hur andra länder avvecklar sina militära insatser.

Holland drog tillbaka sina trupper 2010. Storbritannien har i år stängt flera baser och Frankrike kommer att ha lämnat vid årsskiftet 2012/13. Samtidigt har regeringen, S och Mp beslutat att förlänga den svenska insatsen ytterligare ett år och öppnat för att Sverige ska ha militär trupp i Afghanistan även efter 2014. Det är hög tid att byta strategi. Vänsterpartiet vill ersätta de svenska soldaterna med civilt bistånd och politiskt stöd till försöken att skapa en freds- och försoningsprocess i landet. Behoven av biståndsinsatser är enorma.

Hälften av Afghanistans barn är undernärda, ingenstans på jorden kan så få kvinnor läsa och skriva och det är långt farligare att bli gravid än att vara utländsk soldat i Afghanistan.  Hopplösheten som följer i fattigdomens spår är talibanernas bästa vän och borde vara den största fienden för oss som önskar se ett demokratiskt Afghanistan i fred.Det är på dessa områden som Sverige verkligen kan göra skillnad för afghanerna, det har bland annat organisationer som Svenska Afghanistankommittén visat. Trots det har Sverige lagt mer än 8,5 miljarder kronor på en militär insats.

18 december röstar riksdagen om att förlänga den svenska militära insatsen i Afghanistan. Vänsterpartiet kommer då att rösta för att de svenska soldaterna tas hem under nästa år och ersätts med bistånd.

Hans Linde,utrikespolitisk talesperson (V)
Vasiliki Tsouplaki