Rapport: ut ur dimman

10-11 november gick Vänsterpartiet Fagerstas seminariehelg av stapeln! Det arrangeras vartannat år en helg i november och detta var fjärde gången. 85 deltagare från Bromölla i Söder till Ovanåker i norr – inledare Anna Hövenmark från Jokkmokk oräknad – hade letat sig fram genom dimman och anlänt till Fagersta Brukshotell.

V Fagerstas ordförande Elisabeth Hanning hälsade deltagarna välkomna och lämnade över ordet till kommunfullmäktiges ordförande Ann-Christine Andersson som modererade i dagarna två och tillsammans med övriga funktionärer såg till att allt ifrån behovet av transporter till eventuell barntillsyn fungerade klandefritt. Tack Hans-Åke Berglin, Pirkko Heikkinen, Helena Skagerberg, Antonio Béguez!

Lördagen inledningar berörde på olika sätt valet 2014 med lite fokus på förutsättningarna för ett röd-grönt samarbete. Men allra första inledde vänsterpartisten och PR-konsulten Tobias Smedberg med reflexioner kring både innehåll och form för politiken och det politiska arbetet, inte minst gentemot media.

Därefter var det Fil dr Katarina Barrling som utifrån sin forskning om partikulturer gav en djupare förståelse för en ofta förbisedd aspekt av samarbetsbetingelser.

Lördagens inledningar avslutades av partiordförande Jonas Sjöstedt som resonerade kring ämnet utifrån erfarenheterna från 2010 och det aktuella politiska läget.

Därefter var det dags för middagen som ackompanjerades av stillsam pianomusik för underlättande av de intelligenta bordssamtalen som förutsätts äga rum vid sådana här träffar!

Söndagen var alltså ägnad åt ”lokala exempel av globalt intresse.” Tanken var utifrån gjorda erfarenheter försöka dra generella slutsatser. Anna Hövenmark från Jokkmokk var först på plan. I Jokkmokk besatte alltså V posten som kommunstyrelseordförande fram till 2010 års val som alltså gick riktigt dåligt. Man backade från 22 % till 11,5 %. Anna Hövenmark redogjorde för vilka lärdomar man har kunnat dra; androm till varnagel!

Därefter fortsatte Jan Ask från Degerfors att berätta om bakgrunden till den spektakulära valframgången 2010 då man ökade från 28,7 % till 48, 6 % och nu styr kommunen. Vi fick också redovisat om valarbetet 2010, situationen just nu, men också en blick mot valet 2014.

Slutligen redovisade undertecknad, Fagersta resultaten av nu snart 13 år vid makten och erfarenheter av detta med sikte på lärdomar som gjorts.

Uppfattningen var att deltagarna upplevde seminariehelgen positivt och måhända har några ideologiska och andra dimslöjor lättat. I alla fall var måndagen Fagerstas klaraste höstdag på flera veckor!

Stig Henriksson