Debattartikel: Miljö handlar om moral

Klimatproblemen kan inte lösas enbart med ny teknik och energibesparingar. Vi behöver också se på hur vi tar oss rätten att göra det sämre för fattiga människor och kommande generationer genom att släppa ut stora mängder växthusgaser. Ändå fortsätter många politiker att diskutera politik som de gjort tidigare genom att fråga sig hur vi ska få fler jobb genom att öka tillväxten. Att i stället diskutera hur vi ska få ekonomin att ta hänsyn till naturens gränser vore bättre.

Den grundläggande frågan är inte ekonomisk. Det är en moralisk fråga. Det är en fråga om rättvisa mellan generationerna. Skulden kommer att falla på oss om vi misslyckas med att ändra kurs. Vi kan bara låtsas att vi inte vet. Om vi ska kunna minska vår privata konsumtion måste vi kunna ändra attityd. Nästan alla svenskar har redan en livsstil som kräver flera jordklot om alla människor på vår planet skulle ha samma standard. Ändå vill vi bara ha mer. Är inte det cyniskt av oss? Vår konsumtion bygger dessutom på att andra länder har usel arbetsmiljö och att deras ekosystem och lokala kultur förstörs. Men vill vi verkligen leva på ett sätt som försämrar livsförutsättningarna för andra människor?

Människan har både själviska och generösa sidor. Det riktiga nu är att vi visar vår generösa sida och blir en globalt solidarisk varelse. Genom att bryta politikens snäva fokusering på att göra det materiellt bättre för oss nu levande svenskar, kan vi se oss själva som anständiga varelser. Och endast därigenom kan vi också bli betraktade som anständiga människor av dem som kommer att ta över vår planet efter oss. Ett sätt är att cykla till jobbet i stället för att ta bilen. Ett annat sätt är använda sina kläder längre och att inte kasta mat och det som kan återanvändas. Ett tredje sätt att förändra är att minska på köttkonsumtionen. Hur det hänger ihop kommer att visas i Vänsterpartiets och ABF:s i Västmanland föreläsningsserie de sista två veckorna i september.

Sten MY Widhe

Miljöansvarig