Vem ska hjälpa mormor?

De allra flesta känner någon som behöver eller kommer själv i framtiden att behöva äldreomsorg. Och alla vill väll att mamma eller farfar ska bli omhändertagen på bästa tänkbara sätt.  Det är det Vänsterpartiets äldreomsorgskampanj handlar om i höst. Kampanjen tar vid efter vårens Sjukvårdskampanj och sätter fortsatt fokus på kommersialiseringens baksidor.

-När jag inte vågar lita på att det finns en bra äldreomsorg när jag blir gammal börjar jag planera för min egen omsorg privat. För de som har råd innebär det att titta på kommersiella lösningar. Kanske säljer man huset och köper en tillgänglighetsanpassad lägenhet som kan fungera på äldre dar. För alla andra återstår det att förlita sig på hjälp från barn och anhöriga, säger Eva Olofsson, äldreomsorgspolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

En feministisk kampanj.
Nio av tio anställda inom äldreomsorgen är kvinnor. Samtidigt är det främst kvinnor som står för anhörigomsorg. En kampanj om äldreomsorg blir därför en tydligt feministisk kampanj.

-Det är arbetarklassens döttrar som får ta stöten när äldreomsorgen inte fungerar, säger Eva Olofsson.

Kampanjen lyfter det täta sambandet mellan personalens villkor och kvaliteten på äldreomsorgen. Att det är ett fåtal personer som hjälper dig som gammal och att de har tid att småprata lite är avgörande för att du ska vara nöjd. Därför måste personaltätheten öka, timanställningarna försvinna och arbetsmiljön förbättras. Samtidigt måste yrkets status höjas för att vända trenden att allt färre söker till vård- och omsorgsutbildningar.

-Vem vill ha ett arbete, där man jobbar med människor som är sköra och beroende, och gå hem med känslan att inte ha gett dem vad de behöver? Det är klart att man
får ont i magen, säger Eva Olofsson.

Klicka här för att läsa Vänsterpartiets rapport om äldreomsorg >>