Fas 3 behöver avskaffas – inte piffas upp

DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I VLT 2011-05-18

Josefin BrinkFler skulle ha en lön att leva på, inte ”bidrag”. Sedan dess har arbetslösheten stigit kraftigt, och långtidsarbetslösheten fördubblats. Arbetsmarknadsminister Hillevi Engström har därför lagt om retoriken lite grand, och pratar nu i stället om vikten av att erbjuda de arbetslösa ”aktiva insatser”.

Men också på den punkten ser facit ganska skralt ut. De så kallade garantierna, Jobb- och utvecklingsgarantin och Jobbgarantin för unga, är i dag de i särklass största programmen hos Arbetsförmedlingen. 75 procent av alla arbetslösa är inskrivna i dem. Men bara var femte inskriven deltar i någon form av aktiv insats som utbildning eller praktik. Fyra av fem får alltså inga aktiva insatser.

Allt fler arbetslösa hamnar därför i den borgerliga arbetsmarknadspolitikens slutstation: fas 3. I dagsläget är drygt 26 000 personer inskrivna i fas 3. I denna åtgärd tvingas långtidsarbetslösa arbeta hos en arbetsgivare de anvisas av Arbetsförmedlingen. Den som inte deltar riskerar att bli av med sitt aktivitetsstöd eller sitt socialbidrag. Någon lön får de inte.

Arbetsgivaren däremot får en väl tilltagen ersättning på hela 5 000 kronor i månaden. Föga överraskande har fas 3 snabbt blivit en lukrativ marknad för tvivelaktiga arbetsgivare. Den som tar emot riktigt många fas 3-deltagare och hittar på billiga aktiviteter åt dem kan håva in stora summor från staten.

Att arbetsmarknadsminister Hillevi Engström nu erkänner att det finns problem med fas 3 är naturligtvis ett framsteg. Men förslagen till åtgärder imponerar inte.

Fas 3 behöver inte piffas upp. Den behöver avskaffas. Det är oansvarigt och stötande att staten pumpar in pengar i företag som har som affärsidé att tjäna pengar på arbetslösa.Oavlönat tvångsarbete ska inte vara en del av arbetsmarknadspolitiken.

De tusentals människor som regeringen gömt undan i Fas 3 kan, med rätt insatser, hitta tillbaka till arbetsmarknaden. Vänsterpartiet presenterar i vårt budgetalternativ en stor satsning där vi fasar ut fas 3 och erbjuder ett brett utbud av insatser.

Satsningen omfattar bland annat 10 000 övergångsjobb, med lön enligt kollektivavtal. De Fas 3-deltagare som behöver komplettera sin utbildning ska få möjlighet att läsa in grundskola eller gymnasium med bibehållet aktivitetsstöd. Vi viker också ett antal platser i yrkeshögskolan för gruppen, och inrättar ett särskilt anställningsstöd för lärlingsanställningar för dem som vill lära ett nytt yrke den vägen. Vi bygger dessutom ut arbetsmarknadsutbildningarna och ger Arbetsförmedlingen möjlighet att köpa in kortare högskolekurser för den som behöver komplettera en tidigare utbildning.

Det är aktiva insatser. Insatser som ger deltagarna aktuell kunskap och referenser att hitta en anställning. Hillevi Engströms regering har aviserat skattesänkningar på nära 22 miljarder kronor för företag och dem som redan har jobb i sin vårbudget.

Vi tycker det är hög tid att i stället satsa på dem som inte har något jobb, och som lämnats i sticket av regeringen. Det är också betydligt mer effektivt för att minska arbetslösheten.

Josefin Brink
Riksdagsledamot och talesperson i arbetsmarknadspolitiska frågor