(V)i vill utveckla hälso- och sjukvården i norra länet.

PRESSMEDDELANDE 2010-08-25

– Vi kommer att arbeta hårt för att en kommunalisering av hemsjukvården snarast möjligt säger Stig Henriksson (V) kommunalråd och kandidat till landstinget.
– Norra länsdelen har jobbat bra för att förbättra folkhälsan och motverka onödig ohälsa. Exempelvis landstingets hälsocentersatsning på Bergslagssjukhuset. Vi vill fortsätta med liknande satsningar. I detta arbete är långtgående samarbete med kommunerna och Landstinget Dalarna en grundförutsättning, säger Juha Rundgren (V) oppositionslandstingsråd.

I Vänsterpartiet Västmanlands Hälso- och sjukvårdsprogram är Folkhälsan och Vinster i vården prioriterade frågor. Konkreta förslag är bland annat:

• Att det på alla vårdcentraler ska finnas personal med särskild kompetens att möta människor som mår psykiskt dåligt.
  • Att ersättningssystemet för familjeläkarmottagningar ska utformas rättvist, med hänsyn till faktorer som patienternas inkomst, ålder och diagnoser. Landstingets ersättning till vårdcentralerna ska se till att de mest behövande också blir de mest intressanta för sjukvården.
  • Utveckla Kriscentrum för män. För att komma åt problemet med mäns våld mot kvinnor behövs flera slags insatser. Idag finns det inget länstäckande kriscentrum för män som behöver hjälp med sitt destruktiva beteende.

Torsdag den 26/8, klockan 14.00 släpper Vänsterpartiet Västmanland sitt Hälso- och sjukvårdspolitiskaprogram på Bergslagsbaren i Fagersta. Ni är mycket välkomna att träffa våra landstingskandidater Stig Henriksson, Juha Rundgren, Annica Lindholm, Hans Jansson och Lotta Johansson Ahrnqvist.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Stig Henriksson (V) 070-661 66 10

Juha Rundgren (V) 070-284 60 30