Hur kan Landstinget Västmanland ta tillvara läkare som utbildas utomlands, frågar Lotta Johansson Ahrnqvist (V)?

PRESSMEDDELANDE 2010-06-22

Trycket på att kunna utbilda sig till läkare växer i Sverige, dock ökar inte antalet platser på läkarutbildningarna i samma takt. Detta får till följd att flera hundra svenska ungdomar utbildar sig utomlands, exempelvis i Polen, Ungern, Danmark.

Under utbildningen ställs krav på praktiktjänstgöring, i huvudsak under sommarperioden. Här vore det bra om Landstinget Västmanland kunde erbjuda praktikplatser även för dem som studerar utomlands. Dessa studenter skulle mest troligt se positivt på en eventuell fortsättning inom Landstinget Västmanland.

– Ett område som borde vara prioriterat för Västmanlands läns landsting är hur dessa blivande läkare ska kunna rekryteras till länet, säger Lotta Johansson Ahrnqvist fullmäktigeledamot (V). Därför ställer Vänsterpartiet följande frågor till landstingsfullmäktige den 22/6:

•  Har landstinget någon plan för hur rekrytering av nyutbildade läkare från utlandet ska se ut?
  • Finns det några funderingar att genom att erbjuda studenterna praktikplatser redan tidigt under utbildningen?
  • Har landstinget tagit några kontakter med de läkarutbildningar som finns i ”närområdet” t.ex. Litauen och Polen för att se på praktikinnehåll m.m.?

Utöver denna interpellation behandlas tre motioner på fullmäktige den 21 juni 2010:

–          Motion om utredning av handlingsplan mot hot och våld i nära relationer: Bifall.

–          Motion om utredning om vårdgarantin har en baksida: Besvarad.

–          Motion om att införa krav på telefontillgänglighet hos familjeläkarmottagningarna: Besvarad.

Dessutom ställer Juha Rundgren (V) en interpellation om rutiner för att uppmärksamma äldres upprepade akutvårdsbesök.

För ytterligare kommentarer kontakta:

Lotta Johansson Ahrnqvist (V), 070-402 07 07

Juha Rundgren (V), 070-284 60 30