Skapa en digital förslagslåda!

MOTION INLÄMNAD TILL LANDSTINGSFULLMÄKTIGE 2010-06-14

Dagens samhälle präglas i allt större utsträckning av de möjligheter till interaktion som de digitala medierna ger. Olika myndigheter, kommuner och landsting erbjuder medborgarna en möjlighet att utföra ärenden, boka tider, ställa frågor mm via ”nätet”.

Landstinget Västmanland strävar efter att ha en dialog med medborgargrupper i olika frågor, sedan flera år har även möjligheten att lämna in medborgarförslag funnits.

Det är nu dags att lägga till ännu en byggsten i detta arbete och införa en digital förslagslåda för medborgarna på landstinget Västmanlands hemsida. En sådan förslagslåda kan enkelt utformas så att medborgarna kan kategorisera och rubricera sitt förslag, något som gör att förslaget/frågan/åsikten kan snabbt hamna hos rätt person/grupp inom landstinget.

En digital förslagslåda skulle inte bara göra det enklare för medborgarna att föra fram vad de tycker, det underlättar även för oss politiker att få ta del av medborgarnas åsikter och möjliggör en snabbare hantering av förslagen.

Med anledning av ovanstående yrkar vi:

Att Landstinget Västmanland får i uppdrag att utreda möjligheten att upprätta en digital förslagslåda.

Lotta Johansson Arnqvist