Kent Persson (V): Kärnkraften är en återvändsgränd

DEBATTARTIKEL PUBLICERAD I VLT 2010-06-17

I dag står riksdagen inför ett ödesval. Allianspartierna väntas rösta igenom ett förslag som öppnar för en kraftig utbyggnad av kärnkraften. Därmed sviker alliansen sitt löfte till väljarna inför valet 2006 och slår samtidigt igen dörren för utvecklingen av mer miljövänliga energikällor.

Vi står inför ett vägval. Ska vi fortsätta använda oss av ändliga, miljöfarliga energikällor eller ska vi ställa om till förnyelsebar energiproduktion och ett ekologiskt hållbart sätt att leva? Genom att satsa på ny, miljöskonsam energiteknik kan vi göra Sverige till ett föregångsland. Samtidigt skapar vi jobb, i synnerhet i Västmanland. Sverige har de rätta förutsättningarna. Svenska företag ligger långt fram inom forskning.

Eller så kan vi, som Alliansen, välja en återvändsgränd och hålla tillbaka alla goda idéer och uppfinningar för att i stället satsa på osäker kärnkraft. Stora investeringar i samhället kräver statligt stöd. Det är viktigt att politikerna sänder tydliga signaler till företagen att nu är det miljöskonsam teknik som gäller. Den nuvarande regeringen gör raka motsatsen när man i stället satsar på en utbyggnad av kärnkraften.

Regeringen har fullkomligt abdikerat från sitt ansvar för Sveriges energipolitik. Men än har inte tåget gått. Med en rödgrön regering efter valet river vi upp lagen och satsar kraftfullt på förnyelsebara energikällor.

Kent Persson riksdagsledamot (V) från Norberg