Debattartiklar

Högskolan viktig för regionens utveckling

DEBATTARTIKEL 10-04-15

Vi vill börja med att rikta en eloge till Ingegerd Palmér som genom sin debattartikel gör oss uppmärksamma på situationen för Mälardalens Högskola. Vi ser allvarligt på läget.

Högskolan är central för Västerås och mälardalens utveckling som tillväxtregion av flera orsaker, vilka Palmér belyser. Genom forskning skapas ny kunskap. Denna kunskap är viktig för att utveckla ekonomin, skapa arbetstillfällen, förbättra välfärden och skapa ett ekologiskt och socialt hållbart samhälle.
De offentliga anslagen är viktiga för att säkra grundforskningen och den långsiktiga vetenskapliga kompetensförsörjningen. De är också det bästa sättet att garantera forskningens frihet så att särintressen inte styr vad det forskas om och vilka forskningsresultaten ska bli.
Regeringens forskningspolitik innebär att en stor del av de ökade anslagen går till forskningsområden som valts ut av politikerna. Det har skapat en politisk toppstyrning av forskningen. Vi vill slå vakt om forskningens oberoende från politiker så väl som från näringsliv.
Vänsterpartiet ser forskningsanknytning som en förutsättning för att hålla hög kvalitet inom utbildningen. Vi vill därför se en ökad andel disputerade lärare och att lärarna får mer tid till egen forskning. I sammanhanget är det oroväckande att regeringen tar bort kårobligatoriet, vilket försvagar studenternas möjlighet till organisering och förmåga att agera kraftfullt när utbildningens kvalitet hotas.
I Vänsterpartiet har vi gjort kravet på bättre kvalitet i välfärden till vår valfråga. Välutbildade lärare och sjuksköterskor, men också forskning, är en förutsättning för att vi ska kunna utveckla välfärden i länet. Högskolan i Västerås är central för regionens utveckling. Därför kommer vi att träffa Palmér och diskutera hur vi kan förbättra förutsättningarna för Mälardalens Högskola. Vi vill se ett brett samarbete mellan riksdagspartierna, högskolan, industrin och länsstyrelsen, för att lösa frågan.

Kent Persson, riksdagsledamot
Hans Jansson, landstingspolitiker och ordförande i Vänsterpartiet Västmanland