Rättvisa kommer från hjärtat – som sitter till vänster…

Moderaternas ungdomsförbund har startat en kampanj för att lansera (M) som ett rättviseparti. I en insändare den 20/11 i VLT kommer MUF Västmanlands Sofie Olofsson, med en rad påståenden som hon anser ska visa att (M) är ett rättviseparti.

Vi kan vara överens om att det ska löna sig att arbeta eller studera MEN det får inte ske på bekostnad av de som av olika skäl faktiskt inte kan det.

Visst finns det människor som på olika sätt försöker utnyttja välfärdssystemet men de är en försvinnande liten skara.

Långt många fler är de som blir utslagna i det starkt individualiserade samhälle som alliansen skapat.

Att alliansen skulle satsat stort på rehabilitering och sjukvård är ett näst intill befängt påstående, inte minst utifrån det faktum att i stort sett samtliga landsting dras med underskott, besparingskrav och personaluppsägningar. Lägg sedan till de ändringar som gjorts i socialförsäkringarna som gör det möjligt att utförsäkra människor. Var är rättvisan i det?

Oavsett vilket/vilka partier som suttit vid makten har det alltid funnits möjligheter för den som funnits utanför arbetsmarknaden att på olika sätt komma in på den – det som skiljer insatserna åt är terminologin och ersättningarna. Att alliansen väljer att kalla sina insatser för "nystartsjobb, instegsjobb" mm förändrar inte dess karaktär.

Samma vara i nytt namn.

Att ge de som har sjukersättning möjlighet att kunna prova på att återkomma till arbetsmarknaden är däremot en bra sak

"Vänsterexperimentet försöker att framställa sin politik som att det är någon annan som ska betala. Sanningen är att det är bara breda, generella skattehöjningar som ger tillräckliga inkomster för vänsterns bidragschock."

Bidragschock???

Varken (V), (S) eller (MP) driver en politik som bygger på att människor ska vara bidragstagare – det påståendet är en konstruktion från (M):s sida.

Till skillnad från (M) driver vi en politik som bygger på att vi har ett gemensamt ansvar för Sveriges välfärd – en välfärd som utgår från att alla människor har ett lika värde men olika behov och förutsättningar.

En välfärd som kommer alla till del bygger på solidaritet, ett begrepp som alliansen inte har förstått. Med en solidarisk välfärd bygger man ett samhälle som genererar vinster för individen, företaget och samhället, dvs. alla vinner.

DET är välfärdens kärna!

Ett påstående blir inte en sanning för att man upprepar det ett otal gånger – (M) är inget arbetarparti eller rättviseparti

Rättvisa kommer från hjärtat – som sitter till vänster…

Lotta Johansson Arnqvist