De rödgröna vill skapa fond för småföretag

Den rödgröna oppositionen är överens om att inrätta en särskild riskkapitalfond för små och medelstora företag. Pengarna till fonden ska komma genom att statliga Vattenfall tvingas till en extra utdelning på fem miljarder kronor.

Socialdemokraterna vill dessutom inrätta ett särskilt avdrag för dem som är beredda att satsa riskkapital på nya företag. Förslagen kommer att presenteras i samband med att S, V och MP lägger fram sina skuggbudgetar på tisdag, erfar DN.
Riskkapitalfonden som de rödgröna partierna enats om ska ha särskilt fokus på små och medelstora företag. Två områden som ska prioriteras är miljöteknikbranschen och delar av tjänstesektorn.
Fondens startkapital ska hämtas från den vinstrika statliga kraftjätten Vattenfall. Förra året gjorde Vattenfall en vinst på 23,5 miljarder kronor före skatt. Aktieutdelningen till staten var 6,9 miljarder.
Nu vill S, V och MP att Vattenfall ska dela ut ytterligare fem miljarder kronor för att skapa den nya riskkapitalfonden.
Är det aktuellt med ytterligare utdelningar från Vattenfall?
– Det är alldeles för tidigt att säga men blir det ett lyckat utfall av det här och man ser att det finns behov av mer får man diskutera det, säger Kent Persson, riksdagsledamot för V.
Beskedet om fonden kan ses som en framgång för Vänsterpartiet som hade med förslaget senast i sin tilläggsbudget i början av året.
Socialdemokraterna kommer i sin skuggbudget också att gå fram med ett eget förslag om riskkapitalavdrag för den som investerar i ett nytt företag. I korthet innebär avdraget att den som satsar pengar i ett nystartat företag kan få dra av upp till 20 procent av investeringen. Maxbelopp för avdraget är satt till 100 000 kronor. Totalt avsätter S 500 miljoner kronor för ett temporärt stöd under 2010.
Alliansregeringen tillsatte tidigare en utredning som skulle se över möjligheterna att införa ett riskkapitalavdrag. Utredningen blev klar i våras men någon proposition har ännu inte lämnats till riksdagen.